Waldo & Marsha : Start Festival, Øks 2, København

Waldo & Marsha , Start Festival, Øks 2, København

Anmeldt af Line Weldingh | GAFFA

Fra skolebal i bedste Niels Malmros-stil til dampende rockkoncert i 1960'erne og tilbage igen. Mine associationer spændte vidt i løbet af Waldo & Marshas 40 minutter lange koncert fredag aften. For mens musikken bedst kan betegnes som glad, solrig 60'er-rock med momenter af britpop, ledte bandets performance nærmere tankerne hen på friseret skoleband fra "Kundskabens Træ".

En lyd af mur er bandets egen betegnelse for den effekt, der kommer, når man sætter to trommeslagere, tre guitarister, en keyboardspiller, en bassist og en forsanger sammen. Og det var meget rammende for den århusianske oktet, der spillede bragende godt fra første nummer. Bandet er særdeles sammenspillet, og det eneste umiddelbare tegn på, at det kun har eksisteret i et år, var det begrænsede repertoire, der gjorde det nødvendigt med et enkelt covernummer, Beatles' !Ticket to Ride!- med væsentligt bedre trommer end på originalen.

Bandet, der har en gennemsnitsalder på 18 år, vandt da også prisen for bedste trommeslagere i den danske finale af den europæiske talentkonkurrence Emergenza - inden de i sidste måned vandt den skandinaviske finale.

Af samme grund fungerede det godt, at de to trommeslagere var placeret i midten af scenen med siden til publikum. Det gav en god energi, som størstedelen af bandet ellers manglede. Keyboardspiller og guitarist Mikkel Kruse leverede under hele koncerten den rock 'n' roll-stil, som den svedige ko-klokke og de frække guitarriffs lagde op til - og i takt med at publikum blev varme, løsnede et par andre bandmedlemmer da også lidt op.

Alligevel udstrålede bandet alt for meget "Kundskabens Træ" i forhold til, hvad Woodstock-musikken lagde op til. Derfor var jeg heller ikke overbevist, da forsanger Andreas Murga, stiv som et bræt og uden at fortrække en mine, sagde: - Det har været sindssygt fedt at spille for jer. Det har det virkelig.

Musikken spiller. Nu mangler den århusianske oktet bare at få kroppene med. Får de det, skal de nok nå langt, når de til august skal dyste mod 19 europæiske bands i Emergenza-finalen i Tyskland.