x
Freja Loeb: Pavilion Junior, Roskilde Festival

Freja Loeb, Pavilion Junior, Roskilde Festival

Freja Loeb: Pavilion Junior, Roskilde Festival

Anmeldt af Anders Hjortskov | GAFFA

Pato Siebenhaar fortalte tidligere på året om Freja Loeb, at hun "er en kommende superstjerne, og jeg er bare lykkelig for, at vi nu engang kom til at lege med hende som nogle af de første", da upcoming-sangerinden havde været med på White Pony-nummeret "Down At Jimmies". Der var rig mulighed for at bevise denne stjernestatus til Roskilde Festival, hvor den unge køberhavnerinde var blevet placeret som årets sidste warm-up-navn på Pavilion Junior-scenen.

Freja Loeb laver elektronisk popmusik, der finder sin tydelige inspiration i 80'ernes keyboarddrevne pop og disco. For at tilføre en ekstra dimension til sin musik havde sangerinden medbragt et stort band bestående af en trommeslager, en guitarist, en bassist, to korsangere og to keyboardspillere.

At tilføre flere instrumenter til sangerindens til tider sterile lyd var der ikke umiddelbart noget forkert i, men det viste sig dog tidligt, at en del af den smukke elektro-divas charme røg, da guitarriff og discotrommerne blev indført.

Nedringet disco

Freja Loeb entrede scenen iført en nedringet rød festkjole, som lod publikum vide, hvem der var i front. Den velsyngende frontkvinde viste hurtigt sin glæde over at stå på Roskilde-scenen, men også sin publikumstække, hvilket hun demonstrerede ved at befale taktfaste fællesklap fra det dansende telt.

Musikken fra de mange medlemmer i bandet fik sat gang i en fest hos de fremmødte tilhørere, men løftede ikke koncerten op til nogen mindeværdig oplevelse. De to synthesizere blev på trods af deres centrale placering i musikken ikke udnyttet fuldt ud, mens korsangerne virkede en smule overflødige i lydbilledet. Indtrykket ændrede sig ikke synderligt, da sangerinden valgte at iføre sig endnu en guitar, så de rockede elementer trådte endnu tydeligere frem over rabaldertrommerne.

Det gav en mærkværdig følelse af, at de mange velspillede guitareffekter og rockriffs var malplacerede, hvilket var synd, når nu showkvinden i front samtidig gav en fin vokalpræstation. Fokus var på at underholde, hvilket frk. Loebs ultrahurtige kjoleskift i slutningen af koncerten var en understregning af.

Koncerten vidnede om, at den talentfulde sangerinde i front endnu ikke har fundet en balance imellem sin skrøbelige 80'er-pop og livescenens krav om underholdning, og den sidste koncert i Warm-up perioden blev ikke det triumftog, som man kunne ønske sig fra den dygtige sangerinde.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA