Dirty Projectors : Odeon, Roskilde

Dirty Projectors , Odeon, Roskilde

Dirty Projectors : Odeon, Roskilde

Anmeldt af Peter Ramsdal | GAFFA

Efter en dag i nostalgiens tegn med koncerter med blandt andre genopståede Dizzy Mizz Lizzy og C.V. Jørgensen blev publikum på Odeon i den grad ført ind i nutiden med tidens måske hippeste navn, Dirty Projectors fra Brooklyn, New York. En sekstet anført af sangeren og guitaristen Dave Longstreth, hvis album "Bitte Orca" fra sidste blev kåret som et af årets bedste album både i udlandet og herhjemme, også i herværende medie.

Nu var det blevet tid til ved selvsyn at vurdere om Dirty Projectors vitterlig er musikkens syvende vidunder som de mange steder er blevet udråbt som eller om de i virkeligheden er kejserens nye klæder som kritikere af bandet mener. For Dirty Projectors er et band, der deler vandene. Enten elsker eller hader man dem.

Koncerten viste med al tydelighed, hvorfor det forholder sig sådan, for Dirty Projectors er et band, der svinger mellem det sublime og det enerverende.

Anført af Dave Longstreth klædt i sort med sin hvide guitar åbnede bandet med "I Will Truck" før de serverede den fabelagtige "No Intention", der er båret af gruppens varemærke, nemlig fantastiske guitarfigurer samt samspillet mellem Longstreths vokal og de engleagtige vokalharmonier mellem sangerinderne Amber Coffman og Angel Deradoorian. Andre højdepunkter under den timelange koncert var de ligeledes fantastiske "Rise Above", "Cannibal Ressource" og selvfølgelig deres store gennembrudssingle "Stillness Is The Move", men derimellem var der også passager med numre bygget op af arytmiske guitarforløb, der afløser hinanden i en uendelighed inden der er tilløb til en melodi – alt sammen garneret med kakofonisk indiestøj. Mere interessant end egentlig godt.

Men uanset om man elsker eller hader Dirty Projectors, så kan man ikke tage det nysgerrige og det nyskabende fra bandet, der lyder som ingen andre på dagens musikscene. Og publikum var ikke i tvivl. Der var ingen haters, kun lovers, så Dirty Projectors blev klappet frem til endnu et par numre inden de fik lov til at forlade Odeon.