Nephew: Orange Scene, Roskilde Festival

Nephew, Orange Scene, Roskilde Festival

Nephew: Orange Scene, Roskilde Festival

Anmeldt af Christian Erin-Madsen | GAFFA

Det kan godt være, at Nephew har spillet Danmark tyndt på deres DanmarkDenmark-tour. Det kan godt være, at de satte rekord i KB Hallen i marts ved fem dage i streg at spille for fulde huse, ligesom de generelt under turneen fyldte salene hen over Danmark. Det kan godt være. Men denne koncert på Roskilde Festival må alligevel stå som noget særligt for d'herrer. Dels fordi den følger op på deres koncert samme sted i 2007, som Simon Kvamm fra scenen beskrev som det største nogensinde. Og som siden resulterede i live-udgivelsen 07.07.07. Dels fordi: Hvordan leverer man varen endnu en gang?

Uanset at de fortalte, at de havde været rystende nervøse, inden de skulle på scenen, leverede de på glimrende vis Nephew-varen og en fortrinlig koncert, der berettigede deres status som Danmarks førende rockband. De overgik ikke koncerten fra 2007, men leverede en del to, der udmærket lægger sig ved siden af.

White Pony bidrog fra kranhøjde

Koncertens grundstruktur var bygget op som de øvrige koncerter på DanmarkDenmark-touren, men hertil blev som ventet tilsat et par gimmicks til lejligheden. Jeg havde ventet, at de i endnu højere grad brød vanen fra deres tidligere koncerter og til lejligheden byggede den musikalske del op fra bunden. Særligt fordi denne aften burde berettige ekstra omsorg. Men det skal ikke overskygge, at Nephew leverede en fortrinlig intens og veloplagt indsats, der placerede sig lidt over det niveau som eksempelvis torsdagskoncerten i marts i KB Hallen eller COP15-koncerten på Rådhuspladsen lå på.

Mest nævneværdigt og vellykket var, at White Pony via et kranløft blev sænket ned i en håndværkerbås over publikum under den keyboardbårne ravedel, som Nephew også tidligere har bygget ind i sidste del af deres koncerter. Nyt var at Pato Siebenhaar (fra DJ-duoen White Pony) denne gang aktiverede folk med Basement Jaxx-hittet "Where's Your Head At". White Pony varmede op for Nephew på deres turné, nu blev de en del af koncerten. Det fungerede så afgjort glimrende.

En anden finurlig samlende tilføjelse var, da Simon Kvamm sparkede en stjernebold - besat med blandt andre Josh Homme og Dave Grohls autografer – ud over publikum. Dertil var der nogle elementer, der skulle følges op på, som eksempelvis den konkurrence Simon Kvamm påbegyndte mellem øst og vest under "Worst/Best Case Scenario" i 2007. Her lovede han i sin tid, at "Dem, der vinder det her. De har håneretten indtil næste gang Nephew spiller på Orange." Dengang vandt øst, og ikke overraskende skabte han nu balance ved at tildele sejren til vest.

Nephews stjernestatus
Hvad angår gæstemusikere var Eivør Palsdottir denne aften ikke med under "Police Bells And Church Sirens", mens L.O.C. endnu engang medvirkede under "Hospital", samt Søren Huss under "Sov For Satan Mand". Dertil var der ikke inviteret andre, hvilket ikke trækker fra, for Nephew kan så afgjort bære en koncert uden.

Gruppen har indiskutabelt opnået en dansk stjernestatus, hvor alle har en mening om, hvad de bør gøre eller ikke gøre. De gik nye veje med deres DanmarkDenmark-album, og aftenens koncert sætter et fint foreløbigt punktum for gruppen, der nu tager pause fra Danmark for at hellige sig sideprojekter og udlandet. Et fornuftigt valg på rette tidspunkt, men aftenens koncert føltes ikke som fodboldspilleren, der trak sig for sent tilbage. Herunder ingen skjult hentydning til Jon Dahl Tomasson. Koncerten virkede snarere som en berettiget klimaks-afslutning på et succes-livetogt igennem Danmark.

"Josh Homme er sej, Simon Kvamm er mig", sang Simon Kvamm på et tidspunkt. På en måde også et godt eksempel på, at Simon Kvamm har opnået en stjerne-status, hvor han fra scenen kan sige og synge næsten hvad som helst. Hvilket han også ofte gør brug af, og det brede Danmark sluger det typisk råt. Igen og igen og. Pointen er netop at Nephew særligt i løbet af deres DanmarkDenmark-tour har fået en status, hvor de ikke er til at skyde ned, hverken med bazooka eller med din mobil. Det beviste de denne aften. Det skal blive spændende at se, hvad næste skridt bliver.