Kings Of Convenience : Arena, Roskilde Festival

Kings Of Convenience , Arena, Roskilde Festival

Anmeldt af Peter Ramsdal | GAFFA

Er man en sucker for gode melodier, så var man kommet til det rigtige sted, hvis man lørdag eftermiddag var troppet op for at høre de herrer Erlend Øye og Eirik Bøe alias Kings Of Convenience.

De to nordmænd ligner et umage par, Erlend Øye entrede scenen iført lilla shorts, ternet skovmandsskjorte og sine karakteriske oversize briller og med rødt viltert krøllet hår. Indbegrebet af den totale nørd. Eirik Bøe derimod var klædt i hvide lange bukser og en lys skjorte og med nydeligt Michael Laudrup-hår. Men hvad de ikke har til fælles i udseende, har de til gengæld til fælles i musikalsk forståelse.

Fra de første toner af "My Ship Isn't Pretty" til afslutteren "I'd Rather Dance With You" blev koncerten en opvisning i perfekt indstuderede vokalharmonier, lifligt guitarspil og smukke melodier – serveret af to spilleglade og charmerende nordmænd, der virkede ydmyge og selvsikre på samme tid.

Allerede i andet nummer, "Love Is No Big Truth", brød publikum ud i fælles skønsang med bandet, og publikum var i det hele taget med fra begyndelsen af koncerten og applauderede taktfast mellem numrene.

Der var varmt som i en finsk badstue på Arena, og det tredje nummer "Cayman Islands" blev introduceret som en sang om at have det varmt med et håb om at køle publikum lidt ned. Det mislykkedes, for sveden haglede af publikum koncerten igennem. Derefter fulgte det corny kopinummer, "It's My Party" af den amerikanske 60'er-teenage-popstjerne Leslie Gore til publikums store begejstring.

Opskriften gennem de første to tredjedele af koncerten var simpel: to mænd og to guitarer – Simon & Garfunkel-style. Kørt helt ud i ekstremen med et nummer som "Homesick", der lyder som et covernummer af de amerikanske forbilleder, men som faktiske er en vaskeægte Kings Of Convenience-sang.

Efter "Homesick" hev de to nordmænd en tysk violinist og en italiensk bassist med i løjerne, og det blev det bestemt ikke kedeligere af, fordi Kings Of Conveniences svaghed er, at numrene ligner hinanden meget i opbygning, og at kedsomheden derfor kan snige sig ind. Men nu begyndte lydbilledet at fylde mere, og ikke mindst violinisten tilføjede en ekstra dimension til det flotte lydbillede eksemplificeret med en vild solo i nummeret "Boat Behind". Det hele sluttede med "I'd Rather Dance With You" krydret med Erlend Øyes karakteriske nørdedans og taktfaste klapsalver fra et ellevildt publikum. Og som et minde om en herlig lørdag eftermiddag tog Erlend og Eirik billeder af hinanden foran publikum på Arena. Det var en dag at mindes. En god dag lige til familiealbummet.