Choc Quib Town: Cosmopol. Roskilde Festival

Choc Quib Town, Cosmopol. Roskilde Festival

Anmeldt af Torben Holleufer | GAFFA

Choc Quib Town ramte Roskilde på årets varmeste eftermiddag. En vitaminindsprøjtning i form af rapperne Tostao og Goyo samt Slow, der ville springe ned fra sin computer og give sit vokale besyv med. Tostao er et kraftcenter af en rapper, og i Goyo har han et kvindeligt modstykke, som dels rapper fedt, men som også lægger de lækreste korvokaler, altsammen i højeste fart. Fugees har tydeligt ikke levet forgæves. men ellers er det en blanding af rap. ragga og salsa, som springer ud fra det sjældent helstøbte og energiske orkester. Der leverede en koncert, som fra starten fik fat i et publikum, som snart fyldte teltet og betingelsesløst fulgte med i hver en opfordring fra scenen.

Det er et band, som er helt overordentligt meget til stede, og som leverer en velskrevet musik, som har flow og nogle grooves, der er originale i måden raggaen blender med folkloren. Besættende intenst og smittende. Love, baby!

Natten kommer til at stå i cumbia'ens tegn, altså den musik man mere end nogen anden forbinder med Colombia, og selv om det ikke lige er der, Choc Quib Town henter sine inspirationer, var det alligevel en værdig appetitvækker for nattens eskapader. Ligesom jeg rigtigt godt kunne lide måden, der var tale om spillet musik, hvor guitaristen ville spille noget rendyrket spade midt i den urbane fest.

Vi ramte dog til sidst old school cumbia, hvor de fede kor lå under korene, mens de tre rappede, så teltet sitrede, ligesom det var en sand lise at se, at Roskilde Festival i år har lyttet til opfordringerne om at droppe showcase-formen, som var dræbende, fordi man ville få diskoteket lige i synet uden chance for ekstranummer. Nu får koncerterne lov til at slutte naturligt i interaktion mellem band og publikum.

Så en sprudlende eftermiddag i selskab med det unge Colombia. som i den grad berusede os med et fedt show.