Delta Blues Band : Nibe Festival, Reservatet

Delta Blues Band , Nibe Festival, Reservatet

Anmeldt af Troels Frøkjær | GAFFA

Danske Delta Blues Band blev dannet helt tilbage i 1968 og stod dengang som noget banebrydende, der i høj grad var med til at danne den hjemlige danske bluesscene. Det var dog i årene 1980-83, hvor bandet skriftede navn til Delta Cross Band, på grund af samarbejdet med dansk/amerikaneren Billy Cross, at bandet fik stor kommerciel succes, ikke mindst på de danske livescener.

Det førte til sange som "Rave On" og "Six Days On The Road". Det var stort set også Delta Cross Band, der blev brugt under indspilningen af C. V. Jørgensen største sællert "Tidens Tern" fra 1980. Samarbejdet mellem specielt Delta Blues Band-frontmand Troels Jensen og Billy Cross slog dog af og til store gnister, så Delta Blues Band igen siden 1983 stor set har spillet uden den fremragende guitarist og producer. Således også lørdag aften i Reservatet på Nibe Festival.

Delta Blues Band har også tidligere back'et prominente internationale navne som John Lee Hooker, Mike Bloomfield og Bo Diddley.

Troels Jensen var i venstre side af scenen bevæbnet med lys sommerhat, guitar og klaver, mens Jørgen Lang i midten under en sixpence havde et mundharpebælte loadet til det yderste. Efter en lidt slap start fik de knap så unge herrer efterhånden spillet sig op med sund og velnæret traditionel blues, hvor der blev sunget på både dansk og engelsk. Det kom dog aldrig til ligefrem at vælte os af campingstolene, men det var alt i alt et ganske hyggeligt genhør.

De store firserhits som "Six Days On The Road" og "Rave On" måtte vi undvære, og koncertens smukkeste sang var faktisk en helt ny en af slagsen, slowblues'en "Take Me Home" og Troels Jensen kunne med glæde berette, at sangen var en del af den kommende  Delta Blues Band-plade, der var planlagt til udgivelse i september. Vi fik flere fine sange fra den kommende plade, så det gamle bluestog er tilsyneladende langt fra kørt ud til de evige golfmarker. Det er jeg sikker på, glædede det forholdsvist store publikum, der var samlet foran den hyggelige Reservatet-scene under bøgekronerne tidligt lørdag aften.

Efter koncerten var musikerne selv på scenen for at rydde op på instrumenter og gear. Her var ingen fine fornemmelser.

Hail to the blues!