Mouritz/Hørslev Projektet: Pavilion, Roskilde Festival

Mouritz/Hørslev Projektet, Pavilion, Roskilde Festival

Roskilde Festival har det såkaldte Ordets Område, hvor forfattere læser op af deres værker i en stald mellem Arena og Grøn Scene. Lone Hørslev havde dog bragt lyrikken med ind på den større Pavilion-scene sammen med Mouritz/Hørslev Projektet, et samarbejde mellem hende og sangeren og sangskriveren Mads Mouritz og et band på fem m/k. Hørslev skriver teksterne, Mouritz skriver musikken og synger for, mens Hørslev synger kor og læser op mellem sangene. Musikken er melodisk pop/rock med elementer af folk.

Mouritz/Hørslev Projektet var blevet programsat klokken 12 på festivalens sidste dag, men alligevel var teltet fyldt, da gruppen indtog scenen, og Lone Hørslev lagde ud med at læse nogle digte fra sin fremragende samling af såkaldte skilsmissedigte, "Jeg ved ikke om den slags tanker er normale". Oplæsningen sluttede med bragende bifald og dermed den bedst tænkelige introduktion til bandet, der gik på scenen og satte i gang med "På Et Kontor".

Det er et yderst kompetent og erfarent orkester, Mouritz og Hørslev har samlet omkring sig: Keyboardspillerne og guitaristerne Jacob Funch og Oliver Hoiness, bassisten og violinisten Thomas Vang, trommeslageren Mads Andersen og keyboardspilleren og korsangerinden Dísa. Mads Mouritz er også en gedigen sanger med sin ret lyse, nasale stemme og sin fine akustiske guitar, og selvom Lone Hørslevs primære metier er litteraturen, klarer hun dog også sangergerningen nogenlunde. Til gengæld er hun leverandør af sangtekster, der er klasser over det meste, man finder i dansk pop og rock, selvom emnet ofte er det velkendte hjerte og smerte - jeg vil dog helst ikke citere, da teksterne fungerer bedst i deres helhed. Måske skulle flere musikere og forfattere slå sig sammen?

Jeg vil til gengæld godt citere slutningen af det digt, Lone Hørslev læste op mod slutningen af koncerten: "Tag mig på ordet og / tag ordet / og vær sød ved det ORD og læs det nu ikke, min ven / som en lærd læser lokumsbogen, nej - læs hvad der står når / der står / at man ikke kan tvinge sig selv til / at elske, lige / så lidt som man kan tvinge / de her nuttede pandabjørne til at parre sig i fangenskab. / Så vil de hellere uddø. / Forbandede egoistiske møgdyr".

Man kan heller ikke tvinge sig selv til at elske Mouritz/Hørslev Projektet, men det er temmelig svært at lade være. Det var der vist bred enighed om i Pavilion-teltet søndag middag.