Alphabeat: Grøn Koncert, Esbjerg

Alphabeat, Grøn Koncert, Esbjerg

Alphabeat: Grøn Koncert, Esbjerg

Anmeldt af Rebecca Thuesen | GAFFA

En af Danmarks største eksport-succeser lige nu er de fantastisk dygtige popsmede fra Alphabeat, og de er uden tvivl et af Grøn Koncerts største trækplastre. Troede jeg da. I virkeligheden viser det sig, at publikum faktisk ikke er så voldsomt interesserede i, hvad der foregår oppe på Grøn Scene. Ikke hvis jeg skal dømme efter energiniveauet, og jeg havde ellers med vilje placeret mig godt oppe foran, for at få hele publikumsoplevelsen med – det kunne jeg have sparet mig.

Alphabeat gør ellers en kæmpe indsats for at kridte folkets dansesko, men bortset fra jubelråbene under de største hits, "10.000 Nights Of Thunder", "Boyfriend" og "Fascination", var der ikke meget at hente fra esbjergenserne.

Det er bestemt ikke fordi, der ikke er tale om pop-kvalitet af øverste skuffe; den der er så højt oppe, at man næsten ikke kan nå den. Stine Bramsens lækre lillepige-vokal gør sig godt, og skærer faktisk udmærket gennem blæsten, og suppleres som altid nydeligt af Anders S. G. Nielsen, der godt kunne have haft trampoliner spændt under fødderne. Også bandet klarer sig igennem uden dikkedarer, og resultatet burde have været en kæmpe folkefest.

Fejlene ligger dels hos publikum og dels hos Alphabeats valg af materiale. Folk var så langt fra tændte, som man kan være til en popkoncert af denne kaliber, men det har naturligvis også noget at gøre med, at halvdelen af publikum er vel over den aldersmæssige målgruppe. Alligevel havde jeg ventet ikke så lidt mere positiv respons, og endnu mere dansen rundt.

Til gengæld valgte Alphabeat at spille lidt for mange af deres low-key sange, og det er ikke så god en idé, når der netop er tale om et publikum, der skal spilles op.

Forløsningen kom først ved sidste nummer, der naturligvis var "Fascination", og her ser vi det første, der minder om massepsykose på denne Grøn Koncert. Her kommer armene kollektivt op, og store som små danser rundt i ren kluddermor, inden den store klapsalve leveres, om end med lidt høflig distance fra publikum.