Macy Gray
The Sellout

Macy Gray: The Sellout

Album / Universal
Udgivelse D. 28.06.2010
Sohail Hassan

Macy er en sjov fisk. Hun skilte sig ud fra mængden fra start. Hendes bragende succesrige debut-album blev opfulgt af et par album, som i den grad ramte ved siden af. Hendes særpræg gik fra at være en styrke til bare at få hende til at virke underlig. Hendes glorie falmede hurtigt, indtil hun på fjerde album med Will.i.ams producerevner fik rettet lidt op på det. Nu er der igen gået tre år, og med dette femte album gør hun det modsatte af, hvad titlen kunne lede tankerne hen på. Hun sælger nemlig ikke ud ved at prøve at følge opskriften på succes med kendte producere, kende gæster og udstråle det, de unge vil ha'. Hun mener, at det måske var den afvej, som ledte hende væk fra succesen. På det nye album forsøger hun at vende tilbage til sig selv og den singer/songwriter-stil, hun debuterede med. Det er en sandhed med modifikationer, da masser har hjulpet til. Ikke desto mindre må hun have gjort noget rigtigt. Der er i hvert fald en del rigtigt solide og originale numre på dette album. Det mærkes og høres med det samme på interessante numre som Rodney Jerkins-producerede Help Me, Lately, Let You Win, That Man og Stalker. Gray har selv været med til at skrive samtlige numre, og indholdet er personligt og leveres indlevelsesrigt. Samtidig er det tilpas tilgængeligt og iørefaldende. Der er dog også en del poppede, tynde og corny missere såsom første single Beauty In The World, Kissed it og Still Hurts. Macy Gray holder fast ved sit særpræg bl.a. den kendetegnende vokal. Resultatet er en skive med gode numre nok til at satse på et comeback, hvis marketings-maskinen kan få det brede publikum til at tage hende tilbage.