Geoffrey Gurrumul Yunupingu
Gurrumul

Geoffrey Gurrumul Yunupingu: Gurrumul

Album / Bonnier Amigo Music
Udgivelse D. 23.08.2010
Torben Holleufer

Gurrumul er en sanger med en æterbåren stemme. Blind fra fødslen og fra et lille samfund i det allernordligste Australien. Syngende på en håndfuld sprog, vi aldrig har hørt om før, samt sine steder på engelsk. Men med en appel, som når os øjeblikkeligt. Magisk på sæt og vis.

En mand med en guitar. Ledsaget af bassisten Michael Hohnen, der live tydeligt er forbindelsen mellem en særdeles skrøbelig og sky kunstner, etnolog, ven og musiker på samme tid. Men også i stand til at frembringe en stribe sange, som man skal være lavet af sten for ikke at lukke ind. Men også med et så enkelt og logisk forløb i al sin lavmælthed, at man hele tiden veksler mellem at synes, at det her er genialt, for det næste øjeblik at synes, at forløbene ligner hinanden for meget.

Stemmens fraseringer er forbilledlige, hvad enten han lægger sin forpint smukke førstevokal, eller de rammende korstemmer, som i fraseringen ligner mestre som Zimbabwes Soul Brothers, dog uden disses befriende rytmiske diversitet. Her er Gurrumuls musik særdeles vestlig i foredraget. Venlige toner der skyller ind over dig, men som hvis det ikke var fordi stemmen er så unik, ville være en ret ordinær gang folkemusik fyret af ved lejrbålet.

Men Gurrumul synger unikt. Og sangene sætter sig og har en egen magi, ligesom de - når man sætter sig ind i teksterne - hører kaldet fra naturen og mandens egen hjerteskærende blues i hver en strofe. Man forstår hvorfor kritikere har haft det med at finde de store superlativer frem, for magien virker, og når der kommer endnu mere kød på kompositionerne, vil det her kunne blive rent ud fantastisk.

Foreløbig er det en endda meget lovende skive. Med momenter, hvor den kysser himlen.