Jah Turban
Africa Is Our Home

Jah Turban: Africa Is Our Home

EP / S.J.P Records
Udgivelse D. 22.07.2010
Henrik Bæk

Den jamaicanske sanger Jah Turban har gennem de seneste år været en gennemgående person omkring det herboende jamaicanske reggae diskotek Sky Juice, der ligeledes spillede en vigtig rolle i udviklingen af afdøde Natasjas talent. Det er da også sound system ejeren og mangeårig koncertarrangør Supa Mikes fra Sky Juice, der sammen med musiker og producer Lyrical D og D.C. Jahman har udgivet denne EP CD med titlen Africa Is Our Home. CDen skriver med sine kun seks numre et lille stykke Danmarks historie, idet det er den første singjay udgivelse her i landet og er mixet i Kingston på Jamaica. Jah Turban er fra samme fødeby som Sizzla og forsætter oplagt de stolte singjay traditioner i samme ånd som Sizzla, Jah Mason, Turbulence, Lutan Fyah og Capleton. CDen kickstarter med det ekspressive og opløftende Babylon Doom, hvor Turban forudser den vestlige verdens endeligt som beskrevet i Biblen, hvor Babylon faldt i al sin grådighed og rigdom. Mystic Of Jah er en smuk hyldest til den tidligere kejser af Etiopien Haile Selassie som verdens frelser, men også en mere jordnær hyldest – nemlig til Turbans udkårne findes i det varme My Empress. Show Some Love spreder med sit solide mandekor og små blæserriffs kærlighed til folket og Jah Turban synes overordnet set at befinde sig i sit rette element og svinger afvekslende mellem sprøde kærlighedssange og sange med mere bevidste og rasta-filosofiske tekster. Dog synes den musikalske opbakning bestående af en række hjemlige musikere at mangle noget ’power’ i forhold til at få din anmelder ’helt op og ringe’ og det sammenholdt med, at der alene er tale om en EP CD gør, at den ikke får flere stjerner. EPen kan købes i download på www.skyjuice.dk og planerne er at der næste år vil komme et helt album med Turban.