Odd Man Out And One Love : Danmarks Grimmeste Festival, Bonzai-scenen, Brabrand

Odd Man Out And One Love , Danmarks Grimmeste Festival, Bonzai-scenen, Brabrand

Anmeldt af Rebecca Thuesen | GAFFA

Det er en fest uden lige. Allerede under lydtjekket kan man mærke, at der er lagt op til en oplevelse i særklasse, og forventningen blandt publikum er heller ikke til at tage fejl af. I det sekund sættet starter, og helt indtil den sidste bas-linje er fyret af, har Odd Man Out And One Love os alle i deres hule, og umådeholdent komptente hænder, og gud ske tak og lov for det, jeg befinder mig i hvert fald fantastisk godt i dem.

Til de uheldige, der ikke befandt sig foran scenen, kan jeg oplyse at OMOAOL spiller reggae med et kraftigt islæt af funk, og vokaler der sparker eftertrykkeligt røv. Sjældent har jeg oplevet så indlevende og medrivende musikere på en scene noget sted i verden, og de kan hver en tone og rytme til fingerspidserne, hvilket giver dem et kæmpe overskud til at improvisere og hygge sig som det passer dem.

Jeg har svært ved at udpege specifikke numre som højdepunkter, for alt hvad de sender ud er fantastisk, for at sige det mildt. Mine favoritter må være det indlende nummer, "No Criminal", "Pure Medicin" fra midten af sættet, og det voldsomme punktum af et ekstranummer, der ikke fik en titel sat på, men må hedde noget i retning af "Are You Drinkin'?". Shawn Odd lyder som Louis Armstrong ville have lydt, hvis han havde været rapper, og Odd udnytter sine kompetencer til det sidste. Mami P supplerer smukt med andenstemmer, og hendes varme vokal smyger sig nærmest om Odds udgydelser på en meget elegant måde.

Publikum er tydeligt betagede af sekstetten, der udover de to vokaler består af Tripster på guitar, Gonzo på keys og den livsvigtige rytmesektion af Ras da Bas på Bas og Twiggy Twice bag tønderne. De kommer alle over scenekanten som en tsunami af lykkepiller, hvilket også sørger for at denne koncert er en af de bedste jeg har overværet i årevis. Hvordan det er lykkedes denne gruppe ikke have inficeret samtlige hitlister og radiobølger fatter jeg ikke, men det skulle ikke undre mig, hvis Odd Man Out And One Love er på alles læber og pladespillere meget snart, de er i hvert fald på min i skrivende stund.