The Tremolo Beer Gut: Danmarks Grimmeste Festival, Skovscenen, Brabrand

The Tremolo Beer Gut, Danmarks Grimmeste Festival, Skovscenen, Brabrand

Anmeldt af Rebecca Thuesen | GAFFA

At være til koncert med The Tremolo Beer Gut er en meget speciel oplevelse, med den western-prægede surfrock og konsekvente udeladelse af sang på stort set alle numre. Man skal have fokus på scenen, hvis man vil have det hele med, og det blev flere blandt publikum hurtigt klar over og luskede væk, men blev dog hurtigt erstattet af andre, sikkert knap så fulde festivalgæster.

Musikalsk lyder The Tremolo Beer Gut som et soundtrack til en westernfilm med Clint Eastwood i hovedrollen og Quentin Tarantino som instruktør; faktisk vil jeg gå så langt som til at sige, at disse drenge uden problemer kunne have erstattet enhver af Tarantinos soundtrack-skrivere. De er alle meget dygtige musikere, både teknisk og som showmænd, hvilket er et must med denne slags musik, hvor der ikke er mulighed for at engagere sit publikum i en fællessang indimellem.

Et andet vigtigt element hos TTBG er, at sangene har den helt rigtige længde. Var de kortere ville man ikke helt nå at blive fanget, og var de længere ville man nemt komme til at kede sig gudsjammerligt. Her rammer de helt rigtigt hver gang, og vi holdes konstant på tæerne, med flotte variationer i melodierne. Jeg var faktisk bange for, at jeg ikke ville kunne komme rigtigt ind i deres univers, eftersom dette ligger noget væk fra hvad der normalt kører på min pladespiller, men det var grundløse bekymringer. Drengenes toner trækker mig med ved håret, så jeg har slet ikke noget valg.

Det elleve numre lange sæt spænder over deciderede western-tunes, surf-sounds og indimellem endda lidt regulær rock, og det har været en sand fornøjelse. Selvom sangene ikke ligefrem indbyder til det, danser publikum faktisk lidt rundt til sidst, under et lidt mere sprælsk afsluttende nummer. Musikken skal naturligvis vurderes på dens egne præmisser, så det forsøger jeg. Musikerne er teknisk dygtige, de har styr på eget materiale, og originaliteten er bestemt til at få øje på. Alligevel er jeg langt fra blæst væk. Det var et fint sæt, men jeg går ikke derfra med en følelse af at være høj af oplevelsen. Måske skal jeg med en anden gang, når de spiller i en mørk og ildelugtende bar, som TTBG selv siger er deres foretrukne hjemmebane, for det er meget muligt, at det ville højne oplevelsen noget.