Bumsestilen: Danmarks Grimmeste Festival, Bonzai-scenen, Brabrand

Bumsestilen, Danmarks Grimmeste Festival, Bonzai-scenen, Brabrand

Anmeldt af Rebecca Thuesen | GAFFA

Bumsestilen har efterhånden været en del af dansk hiphop-kultur i mange år, men har ikke bidraget med specielt mange grammofonskiver til kataloget, så det var en overraskelse for mig, da de tidligere i år annoncerede en to-delt ep-udgivelse, som opfølger til debuten "Naturligvis" fra 2005. Heldigvis er der stadig noget at komme efter hos Thomas T., der går på scenen til løftede hænder fra Danmarks Grimmeste Festival.

På scenen suppleres Thomas af Busse, der udover at have et fint tække for veksel-rap, også har en ganske fin vokal, som han benytter sig af ind imellem. Thomas selv smider nogle fine rim, og viser at han er vokset en del teknisk, siden vi sidst hørte noget fra ham. Det høres især på et af de nye numre, "Hvis I Ka' Li' Det" og "Headbang", hvor flowet er forbedret betydeligt i forhold til tidligere fest-numre, og rappen går noget hurtigere end vi er vant til. Publikum reagerer også meget positivt, selvom der råbes efter noget af det gamle, sparsomme, materiale.

Imellem flere af numrene leverer Thomas nogle hæderlige acapella-raps, med delikate punchlines som "Jeg vil hellere gå ned på Pia Kjærsgaard, når hun har menstruation" - mums! I det hele taget har jeg alle dage ment, at Bumsestilen har fundet en god harmoni i lyrikken, hvor de er provokerende uden at være direkte anstødelige, og der kommer mange små guldklumper af punchlines ind imellem, hvor de fleste står med et grin på læben, om det så er referencer til Niarns coke-indtag, eller generelle opsange til de mere medie-liderlige kolleger.

De mere stille og melankolske numre har også fået deres plads i det ni numre lange sæt, eksempelvis "Gider Ikk' Deres Stress" fra debuten, og selvom det er et udmærket nummer, så daler energiniveauet hos publikum, når synthen får for meget plads på tracksene. Sikkert også fordi mere end halvdelen af de fremmødte aldrig har hørt det gamle album, eller ret meget af den nye ep for den sags skyld. Ærgeligt, men her er selvfølgelig ikke tale om mainstream hits, og så er det hvad man må forvente.

Afslutningsvis vil jeg nøjes med at bemærke, at koncerten holdt fint, drengene har rykket sig en del, og drager fordel af, at de har haft en god pause fra scenen, så de kunne genfinde energien. For min skyld måtte koncerten godt have varet et nummer mindre, men det var fin underholdning under alle omstændigheder, og publikum lod til at nyde det.