My Evil Twin : Starfighters, Rytmehans, Danmarks Smukkeste Festival

My Evil Twin , Starfighters, Rytmehans, Danmarks Smukkeste Festival

Nummer seks i rækken af optrædende ved årets Starfighters-finale var My Evil Twin, som i studiet er et soloprojekt for sangerinden og sangskriveren Cecilie Enevold Nielsen. Live er de dog et band med Nielsen i front på sang og guitar og derudover keyboardspilleren Mikkel Gomard, bassisten Marie Louise von Bülow (Marie Key Band, Kenneth Thordal med flere) og trommeslageren Ebbe Frej (Lise Westzynthius, eks-epo-555 med flere).

I år må Starfighters-finalisterne gerne have udsendt et album, og det har My Evil Twin, der udgav debutalbummet "The Slow Escape" i marts. Et elektro-indiepoppet udspil, som dog fik en lidt mere rocket kant live, men bevarede den drømmende og let melankolske tone, ikke mindst takket være Cecilie Enevold Nielsens luftige og lidt spinkle, men fine vokal, som passede glimrende til de sfæriske sange. Undertegnede kom flere gange til at tænke på hedengangne epo-555, hvis trommeslager Ebbe Frej da også spiller med i My Evil Twin, og på starthalvfemsernes britiske shoegaze-scene med navne som My Bloody Valentine og Lush - dog mere grundet de æteriske vokaler end instrumenteringen, hvor keyboards hos My Evil Twin fylder lige så meget som guitaren. Af samme grund giver musikken også associationer til et navn som franske Air.

Cecilie Enevold Nielsens sangskrivning er habil, og især melodiske uptemponumre som "No Plot" og "It's Coming Back To You" stod stærkt. Hendes sange er korte, så derfor nåede bandet på en halv time gennem hele ni numre - rekord denne dag. Som nævnt ovenfor består My Evil Twins liveband af erfarne og da også solide musikere, og det var sammen med de fine sange i høj grad de gode musikerpræstationer, der trak stikket hjem for My Evil Twin live. Særligt karismatiske var de fire musikere på scenen nemlig ikke, og Cecilie Enevold Nielsen var flere gange på nippet til helt at forsvinde bag sit lange pandehår, men den slags er tilladeligt, når musikken også dyrker det underspillede og flygtige. Talentet er dog yderst håndgribeligt.

My Evil Twin vandt Starfighters