The Bronson Brothers : Starfighters, Rytmehans, Danmarks Smukkeste Festival

The Bronson Brothers , Starfighters, Rytmehans, Danmarks Smukkeste Festival

Silkeborgensiske The Bronson Brothers er et af de mere etablerede af årets Starfighters-finalister. Tilbage i 2007 fik de et P3-hit med "The Tide" med franske SoKo på gæstevokal, og tidligere på året udgav de deres debutalbum "Melody Bronson". De er dog endnu ikke brudt rigtigt igennem og må derfor stadig godt være med i en talentkonkurrence som Starfighters.

The Bronson Brothers er i udgangspunktet en duo bestående af Ted Bronson på sang og guitar og Clyde Bronson på bas, kor og lejlighedsvis lead-vokal, men live udvidet med en ekstra guitarist, trommer og keyboard. Bronson-brødrenes rigtige navne er noget så almindeligt som Jesper Harding og Anders Ejner, og de er altså ikke brødre i virkeligheden, men hos Bronson Brothers er iscenesættelsen en vigtig del af udtrykket. De to hovedkræfter toppede op i ulastelige jakkesæt og elegante halsklude, og musikken har et tydeligt retropræg, men 60'er-twangende guitarer, dobbeltslag på lilletrommen og keyboard med Doors-lyd. Derudover er The Bronson Brothers store fans af den afdøde franske crooner-provo Serge Gainsbourg, hvis klassiske album "Melody Nelson" har inspireret til albumtitlen "Melody Bronson". Duoen har også skrevet en sang baseret på Gainsbourg-albummets titelnummer, men har måttet skrinlægge den grundet rettighedsproblemer.

Ted Bronson har en dyb og stærk vokal, hans fiktive bror lægger flot kor, af og til bakket op af de øvrige gruppemedlemmer, og alle fem på scenen er habile musikere. The Bronson Brothers' sange er ikke af den type, der ligefrem griber lytteren i struben og råber "lyt så!", men de har en eftertænksom, underfundig kvalitet, der i hvert fald får undertegnede til at klø mig i skægstubbene og tænke "de har da fat i et eller andet, de her". Dette gælder især for førnævnte "The Tide" og den mere tempofyldte "Miss Miss", som Ted Bronson dedikerede til de fremmødte kvinder.

Clyde Bronson kunne i øvrigt fortælle, at Ted Bronson var blevet far kun fire timer før aftenens koncert, og at bandet derfor havde hyret Broken Beats-forsanger Kim Munk som mulig vikar. Ted Bronson formåede dog at multitaske og være på både fødegang og Danmarks Smukkeste Festival samme dag. Godt gået. Lad os håbe, barnet var mindst lige så velskabt som aftenens koncert.

Bronson Brothers blev nummer 2 i Starfighters