Eumig & Chinon : Starfighters, Rytmehans, Danmarks Smukkeste Festival

Eumig & Chinon , Starfighters, Rytmehans, Danmarks Smukkeste Festival

Enmandsbandet Eumig & Chinon alias keyboardspilleren og programmøren Christian Kastbjerg kom til Starfighters-finalen i egenskab af modtager af BandBase-legatet på 5000 kroner, studietid, fotosession og livekoncerter. Med andre ord har Eumig & Chinon allerede en god vind i ryggen.

Eumig & Chinon - der er opkaldt efter to kameraer - stillede også til Starfighters op som enmandsband med laptop, tre keyboards, en effektenhed og visuals på storskærm. De visuelle effekter, som Christian Kastbjerg også står for, er nemlig en central del af det kunstneriske udtryk.

Eumig & Chinon er tydeligt inspireret af den franske housescene, ikke mindst navne som Justice, Sebastian og andre omkring pladeselskabet Ed Banger, ligesom de lidt ældre Daft Punk spøger i kulissen. Der er altså dømt four-on-the-floor-beats, pumpende bas og diverse effekter, men Eumig & Chinon adskiller sig lidt fra mange af inspirationskilderne ved også at inddrage en del live keyboardspil. Christian Kastbjerg har da også en fortid som konservatorieuddannet pianist, og hans fine spil gav en behagelig levende dimension til den groovy og hårdtpumpende musik, som også inddrager en del vokalsamples.

Desværre fungerede animationerne på storskærmen ikke rigtigt. De tegneserieagtige animationer var ellers flotte i sig selv, men i stedet for at placere et lærred bag scenen havde Christian Kastbjerg nøjedes - eller ladet sig nøje med - storskærmen, som befandt sig cirka 15 meter til højre for scenen. Dermed var det stort set umuligt at se animationerne og Christian Kastbjerg samtidig, hvilket gav et ærgerligt opbrudt udtryk, hvor man skulle se fra side til side hele tiden for at få det hele med.

De mange kortere vokalsamples fungerede i sig selv fint, men lidt fattigt virkede det, når vi fik et helt nummer med en leadvokal, der kunne høres, men ikke ses. Dette var eksempelvis tilfældet i remixet af Ginger Ninjas "Sunshine", hvor hele vokalsporet med Henrik Hamilton blev afviklet, uden at sangeren selv var til stede - ikke engang på storskærm. Når vokalen spiller så forholdsvis stor rolle hos Eumig & Chinon, burde Christian Kastbjerg måske alliere sig med en eller flere gæstevokalister til sine koncerter.

Endelig må man sige, at den type musik, Eumig & Chinon er repræsentant for, altså fungerer bedst sent på aftenen i en mørk klub og ikke midt på eftermiddagen i en bøgeskov i Skanderborg - selv om de truende tordenskyer i det fjerne med lidt god vilje kunne siges at gøre det uden for nattestemning. Eumig & Chinon fungerede altså ikke optimalt, men fortjener at blive set, hørt og mærket under mere passende betingelser. For der er absolut potentiale i Christian Kastbjerg.

Eumig & Chinon blev nummer 3 i Starfighters