Waldo & Marsha : Starfighters, Rytmehans, Danmarks Smukkeste Festival

Waldo & Marsha , Starfighters, Rytmehans, Danmarks Smukkeste Festival

Waldo & Marsha er et kæmpestort orkester. To trommeslagere, fire (!) guitarister inklusive forsangeren, en bassist og en keyboardspiller. Men nu er det jo ikke størrelsen, det kommer an på, så er de til noget eller hvad?

Uanset hvad ankom Waldo & Marsha til Starfighters-finalen med den fjer i hatten, at de for nylig vandt såvel den danske som den skandinaviske finale af den internationale talentkonkurrence Emergenza. 14. august spiller de så ved Emergenza-finalen i Taubertal i Tyskland - den finale, som Rock Hard Power Spray vandt i 2005.

Med andre ord var det med ganske høje forventninger, undertegnede indfandt mig på den noget tomme plads foran Rytmehans-scenen onsdag eftermiddag. Trods det spinke fremmøde lagde Waldo & Marsha ud med stor selvsikkerhed med sangen "Back Home". En melodisk, groovy mid-tempo-sang med et iørefaldende guitartema. Stærkt underholdende var det at se bandets to trommeslagere Jakob Vinther og Mads Muurholm, der det meste af tiden spillede helt synkront, lige over for hinanden, om end der dog kun var én på koklokke, som til gengæld blev brugt flittigt. De to trommeslagere gav selvsagt en fyldig bund, men ellers var det lidt svært at se, hvorfor der absolut skulle være to af slagsen. Ærlig talt fungerede det mest som en gimmick, men dog en underholdende én. Og måske mødte der bare to præcis lige gode trommeslagere op til bandets audition i sin tid?

På samme måde var det lidt svært at se, hvorfor der absolut skal være hele fire guitarister i Waldo & Marsha, hvoraf de tre det meste af tiden spiller rytmeguitar. Jo, det er med til at gøre lyden fyldig, og der er masser af fine riff undervejs, men ligefrem en massiv lydmur er der ikke tale om. Til gengæld er alle musikere i bandet habile på deres instrumenter, og forsanger Andreas Murga har en stærk, udtryksfuld stemme.

Waldo & Marsha er efter eget udsagn meget inspireret af rock fra 60'erne og 90'erne, og umiddelbart kom jeg til at tænke på et navn som Oasis, men også et nyere band som The Floor Is Made Of Lava melder sig på den mentale lystavle. Sangskrivningen er solid, men det mest originale ved Waldo & Marsha er deres store lineup. De har dog bestemt potentiale, så jeg krydser fingre for dem ved den store Emergenza-finale.

I Starfighters endte Waldo & Marsha uden for placering, men der var Special Honours-pris til de to trommeslagere Jakob Vinther og Mads Muurholm.