Rufus Spencer : Starfighters, Rytmehans, Danmarks Smukkeste Festival

Rufus Spencer , Starfighters, Rytmehans, Danmarks Smukkeste Festival

Rufus Spencer er både navnet på en sanger og på hans band, en kvintet som var femte gruppe i rækken af årets Starfighters-finalister. Orkestret lagde modigt ud med et ganske stille nummer med bandets opretstående klaver som en vigtig del af instrumenteringen. Det gav god mulighed for Rufus Spencer, altså sangeren, til at folde sig ud. Rufus Spencer har en stor, smuk og udtryksfuld stemme, og jeg kunne ikke lade være med at tænke på hans navnebror med efternavnet Wainwright - og det er en kompliment, skulle jeg hilse og sige.

Rufus Spencer fortsatte i det lavmælte hjørne, denne gang med en folk-orienteret ballade med masser af akustisk guitar og mundharpe i bedste Dylan-stil. Senere kom der en smule mere strøm på og en anelse mere fart over feltet, men på intet tidspunkt var der dømt up-tempo-sange. I stedet fremførte Rufus Spencer en samling smukke, eftertænksomme numre i spændingsfeltet mellem rock, folk og alternativ country. I det stærke afslutningsnummer "Friend Of The Devil" endda med undertoner af blues og sydstatsrock.

Sangskrivningen var generelt fin, musikerne udmærkede og forsangeren som sagt ganske overbevisende. Desuden fortjener Rufus Spencer bonuspoints for ikke at lefle for publikum, men derimod spille den ene nærlyttekrævende sang efter den anden, hvor også nummeret "Old Friends" markerede sig med nogle spændende akkordsammensætninger efter omkvædet. Det er nok ikke noget, der vælter hitlister, men lyder som begyndelsen på noget, der kan blive et langvarigt bekendtskab.

I Starfighters endte Rufus Spencer uden for placering, men der var Special Honours-pris til sanger Rufus Spencer