Oh Stacy : Rytmehans, Danmarks Smukkeste Festival

Oh Stacy , Rytmehans, Danmarks Smukkeste Festival

Mens dommerne voterede over, hvem der skulle vinde årets Starfighters-finale, spillede sidste års vindere, Oh Stacy et tre kvarter langt sæt. Gruppen vandt i 2009 100.000 kroner til karrierefremmende formål, hvilket blandt andet er blevet til en ep. De har også givet en stribe koncerter, men er endnu ikke brudt rigtigt igennem - men det kan jo nås endnu.

I Skanderborg spillede Oh Stacy både en stribe ældre sange og nogle af deres nye, og inspirationen fra den mere dansable del af den engelske post-punk-scene er stadig tydelig. De mange hurtige og detaljerige guitarriff sender tankerne i retning af et band som Foals, om end Oh Stacy ikke har samme komplekse rytmik som gruppen fra Squaresville. Til gengæld har de en karismatisk og velsyngende forsanger i Awinbeh Ayagiba, hvis intense, følelsesfulde vokal er kraftigt medvirkende til, at Oh Stacys sange bliver skubbet et godt stykke ud over scenekanten.

Tempoet var generelt højt, og omsider havde der indfundet sig et halvstort publikum foran scenen - et publikum, som var gode til at klappe og danse med på sangene, og som heldigvis generelt blev forskånet for de tordenbyger, som der havde været adskillige af i Skanderborg dagen igennem.

Af uvisse årsager var dette Oh Stacys sidste koncert med deres nuværende, absolut udmærkede trommeslager Mikkel Mors. Hvorfor Mikkel Mors har valgt at kvitte orkestret, melder historien ikke noget om, men forhåbentlig skyldes det ikke, at han har valgt at satse på noget mere "fornuftigt" end et liv som rockmusiker. Oh Stacy har i hvert fald stadig masser af potentiale til at komme videre frem, og det lovede de da også at gøre fra scenen. Jeg glæder mig til at høre mere.