Suede : Bøgescenerne, Danmarks Smukkeste Festival

Suede , Bøgescenerne, Danmarks Smukkeste Festival

Anmeldt af John Fogde | GAFFA

Det er ikke mange jobs Suede har spillet, siden de i marts blev gendannet efter syv års pause for at spille til et støttearrangement i London. Men det kunne man bestemt ikke mærke på bandet, der spillede en særdeles sammenhængende koncert, hvor frontmand Brett Anderson konstant forsøgte at engagere sit publikum med knæfald, flamenco-trin og hoftevrik.

Der blev lagt ud med "She" fra "Coming Up", og eftersom Brett stadig er lige så narkotynd, som han var i bandets storhedstid, så følte man sig faktisk nærmest øjeblikkeligt henført til 1996. Sangene "Trash" og "Filmstar" fra samme album fulgte, og allerede på dette tidspunkt havde Brett forladt mikrofonstativet og monitors, og spankulerede i stedet rundt helt fremme ved scenekanten for at se publikum lige i øjnene.

Det fungerede rigtig fint, og når man så smider "Animal Nitrate" ind i affæren, så har man i den grad ingredienserne til en fantastisk fest. Men det var ikke bare ren hitparade fra bandet, der også trak gamle favoritter som "Pantomime Horse" og b-siden "Killing Of A Flash Boy", der altid har været en livefavorit, med ind på sætlisten.

Debutsinglen "The Drowners" var et andet højdepunkt på en aften, der ikke bød på mange fejlskud. Eller som Brett selv udtrykte det, "You see this sleeve here? I got loads more up there". Det hjalp da også, at bandets sidste udgivelse blev fuldstændig ignoreret, og at der primært blev spillet singler fra "Head Music". Man kunne dog godt have ønsket sig lidt mere vildskab specielt hos guitaristen Richard Oakes, da nogle af specielt de nyere sange kom til at fremstå for renskurede, og bandet som helhed var en noget anonym opbakning til frontmanden, der uden problemer kunne stjæle al opmærksomheden.

Der var naturligvis fællessang på "Beautiful Ones", der afsluttede sættet, og da Suede vendte tilbage til scenen brugte Brett Anderson lidt tid på at fortælle om, hvor stort et øjeblik dette var for bandet, der altid har haft et særligt forhold til Danmark og som spillede på Bøgescenerne i 2002. Der blev rundet af med "She's In Fashion" og den særdeles velvalgte "Saturday Night", hvor Brett hoppede ned i graven foran scenen for at komme helt tæt på publikum.

Det afsluttede en aften, hvor det gendannede band viste sig at være i topform, og materialet ikke bare stadig holder, men også fortsat har en stor plads i hjertet hos det danske festivalpublikum, som fik sig en flot oplevelse denne aften.