Broken Bells: Voxhall, Århus

Broken Bells, Voxhall, Århus

Broken Bells: Voxhall, Århus

Anmeldt af Michael Jose Gonzalez | GAFFA

Klokken 21.20 tændes de stemningsskabende visuals og Danger Mouse, James Mercer samt deres fem medsammensvorne træder ind på scenen på Voxhall i Århus. Der lægges ud med en halvstøjende introsekvens, som dog bevæger sig over i anderledes drømmende og sfæriske lydbilleder, mens gnisterne springer på bagtæppet.

Danger Mouse, der indtil nu har håndteret tangenterne, sætter sig om bag trommerne, mens den instrumentale intro ebber ud, og den stærkt melodiøse October tager over. De syv musikere spiller rigtig godt sammen, og den lyd, de frembringer, er behageligt varm og blød. Med flerstemmig sang, sydlandsk klingende perkussion og psykedeliske melodiudbrud sættes Your Head Is On Fire i gang.

Selvom de fine numre bestemt tilføres en ekstra dimension ved at blive spillet live, fremstår bandet sine steder noget indadvendt og distanceret til det publikum, de står foran. Særligt Danger Mouse ser flere gange ud, som om han egentlig hellere vil være et andet sted. Det er ikke noget sangene som sådan lider under, men stemningen får et par hak i tuden.

Højdepunkter
The Ghost Inside bæres stort set udelukkende af Mercers cool falset, og er trods sit flabede væsen lidt lang at komme igennem. Så er Sailing To Nowheres blanding af luskede guitarmelodier og bragende orkestrale udbrud en noget større fornøjelse, og det er tydeligt, at det er en professionel flok med styr på detaljerne, vi her har med at gøre.

Trap Doors snupper Danger Mouse den seksstrengede, og det knastørre trommearbejde overlades til en maskine. Også her synes der noget langt til scenekanten for den fremmødte septet. På den smukke Citizen udfoldes nummerets mange facetter flot, og The High Road, der udgør åbningsnummeret på duoens selvbetitlede album, falder i yderst god jord hos publikum, der både hujer og klapper i takt. Her er det også, som om bandet åbner mere op, og giver los.

Vi får den flotte Tommy James And The Shondells-sang, Crimson And Clover, som har tydeligt en opkvikkende effekt på bandet. De syv mænd liver op og leverer en flok kontante udbrud i løbet af nummeret, der må betegnes som et af koncertens klare højdepunkter.

Endnu et højdepunkt følger i form af den simple og fremragende Insane Lullaby, som James Mercer og Danger Mouse skrev sammen med nu afdøde Mark Linkous til Dark Night Of The Soul-projektet. Nummeret indledes af de to hovedpersoner, men bygges langsomt op – først af en diskret trompet og siden af de øvrige musikere. Som sangen vokser melder gåsehuden sin ankomst på det ellers ikke just afkølede Voxhall, og nummeret ryger langt ind under huden.

Nyt nummer
Vaporize er sidste nummer i første sæt, og bandet går kortvarigt af scenen for at blive klappet ind til ekstranumre. "You're such at good audience that we are comfortable enough to try a new song", lyder det fra Mercer, og Heartless Empire passer som fod i hose med Broken Bells' øvrige materiale. Fans af duoen vil næppe blive skuffede, og nummeret faldt da også i god jord hos publikum. Særligt Mercer virker lettet over modtagelsen, og bandet kvitterer med fremragende udgaver af Mogrel Heart og The Mall & Misery. Sidstnævnte starter med en stemningsfuld slide-guitar, men slutter som et overflødighedshorn af vellyd, hvor der bogstaveligt talt spilles på samtlige tangenter.

Aftenens to hovedpersoner forlader scenen, før nummeret er omme, og efter en time og ti minutter er koncerten forbi. Det kunne måske synes lige lovligt kort for et orkester, der trods alt har to kunstnere af en vis tyngde i front, men faktisk, er spørgsmålet, om Broken Bells ville kunne spille længere tid uden at begynde at udfordre publikums tålmodighed? Selvfølgelig ville det kræve, at duoen havde flere egne numre at trække på, men hvad vigtigere er, at det også ville kræve en noget større grad af spilleglæde og tilstedeværelse, end der kom til udtryk ved denne tirsdags ellers ganske hæderlige koncert, der dog trods alt havde potentiale til mere.