The Gaslight Anthem: Enga, Øya Festivalen

The Gaslight Anthem, Enga, Øya Festivalen

Anmeldt af John Fogde | GAFFA

Amerikanske The Gaslight Anthem var første navn på den norske festivals store scene, og beklageligvis blev de mødt af et vejr, der var Det Gamle Testamente værdigt. Af samme grund var publikum til den udsolgte festival ikke ligefrem mødt talstærkt op. Men der var da heldigvis omkring 25 mennesker på de første rækker, der gav den så meget gas, at det smittede af som koncerten skred frem.

Efter den første håndfuld numre bad frontmanden Brian Fallon publikum om at give en melding, når der var blevet lukket for vandet, og herefter fulgte fulgte titelnummeret fra gennembrudsalbummet "The '59 Sound". Det var tydeligvis et forrygende nok nummer til at skubbe til skyerne, for det satte i hvert fald vejret på plads i en halv times tid, hvilket gav Fallon lidt mere overskud til at tale med publikum.

Sangeren, der var klædt helt i sort og havde synlige tatoveringer på både hænderne og halsen, fortalte blandt andet om en gade i New York, hvor det altid regner, uanset hvordan vejret ellers ser ud i resten af byen. Det er på selvsamme gade, man finder det legendariske Chelsea Hotel, der er bopæl for hovedpersonen i sangen "The Queen Of Lower Chelsea".

Nummeret findes på bandets seneste album "American Slang", der bød på et højdepunkt i form af "Stay Lucky", hvor bandet lægger deres Bruce Springsteen-fascination lidt på hylden til fordel for en mere punket lyd. Og måske fordi bandet gerne vil distancere sig lidt fra deres Jersey-image var aftenens eneste covernummer hentet fra et andet sted på det amerikanske kontinent.

Det kom nemlig fra Seattle, Washington i form af Pearl Jam-nummeret "State Of Love And Trust", der findes på soundtracket på filmen "Singles". Bandets version var særdeles tæt på originalversionen, hvilket på ingen måde gjorde den mindre forrygende, og som afslutning sagde Fallon, at sangen var lavet "af det bedste band nogensinde".

Der skal ikke herske tvivl om, at The Gaslight Anthem vil være et langt mere medrivende bekendskab på en mørk rockklub end på en stor festivalscene i dagslys. Men placeringen og vejret til trods leverede bandet faktisk en fornuftig omgang rockstemning, hvor der på en time blev trukket på det bedste fra deres seneste to fortrinlige udgivelser, og det samlede indtryk var ganske fornuftigt.

The Gaslight Anthem kan opleves i Lille Vega 4. november.