Girls : Øyafestivalen, Oslo

Girls , Øyafestivalen, Oslo

Girls : Øyafestivalen, Oslo

Anmeldt af Monica Blegvad | GAFFA

"Let's forget that this is really happening", var forsanger Christopher Owens kommentar til det voldsomme regnvejr over Enga denne eftermiddag. Vi troede, det ikke kunne blive værre, men det blev det. Med scenen fyldt op med røde roser, rockabillyhår og et charmerende crew på scenen, blev det alligevel en mindeværdig koncert med søde tekster om hjerte og smerte blandet med klassisk drengerock, guitarer og trommer.

"Singing in the rain…" sang Owens. Det var trods regnen nogle brave publikummere ude, men plads til langt flere. Men tro mig om ikke solen kom alligevel. Pludselig trængte den igennem alle skyerne, og så piblede det frem med publikummere, der havde ventet på en chance til at slippe for gummistøvlerne. Mens Owen med sin bløde og charmerende stemme sang sig ind i publikums hjerter.

Debuten "Album" handler om piger i alle afskygninger, piger, der kommer og specielt dem, der går igen. Musikken har lidt Pulp Fiction-stemning over sig, måske mest i form af guitarspillet, men dog på en langt blidere facon. Den refererer til forskellige genrer inden både rock og pop fra de sidste fire decennier og henter meget inspiration fra gamle stjerner som Elvis Costello, Buddy Holly og Roy Orbison.

Owen havde en meget speciel barndom i sekten Children of God, som han flygtede fra da han var 16. Men som han selv siger, så kan man ikke kun fokusere på det negative, når man har en sådan baggrund. Og positivt, charmerende og hyggeligt, det er bare nogle af de positive superlativer, man kan bruge om bandet og koncerten, som tværs igennem var en stor fornøjelse.