Die Antwoord: Øyafestivalen, Oslo

Die Antwoord, Øyafestivalen, Oslo

Die Antwoord: Øyafestivalen, Oslo

Anmeldt af Monica Blegvad | GAFFA

Det er umuligt at vide, hvad Die Antwoord egentlig prøver at sige. Mener de det alvorligt? For forherligelser af vold til nedsættende bemærkninger om kvinder og racisme kommer på løbende bånd, ja så hurtigt, at man næsten ikke kan nå at få det hele med, og i en grad, så man skulle tro, at de havde brainstormet på de værste af verdens dårligdomme, for så at skyde det på publikum i maskingeværtempo.

Waddy "Ninja" Jones er for en legende at regne på den sydafrikanske hiphop-scene, og startede i 2009 sammen med to af sine venner Die Antwoord, som spiller det, de selv kalder zef afrikaans rap rave. De er lige udkommet med ny plade og leverede et forrygende liveshow med alt fra stripshow til stagedive.

Med sig som sidekick havde Yo-Landi Vi$$er, som med sin attitude modbeviste det, hun manglede i fysisk størrelse, med fuckfingre og spytten på publikum. Til gengæld var hun et hak bedre til at rappe end Waddy selv, og gjorde sig bemærket gennem hele showet måske specielt med "I know what you want boy … you're never gonna get", hvor hun fyrede den af i guldtights og minimal top, stønnende "no means yes" (!). Waddys anden makker, vennen DJ Hi-Tek, agerede dansende dj.

Gruppens white trash-agtige påklædning råbte af kiksethed, med crew cut og store grimme tatoveringer. Sammen med selve musikken, der havde referencer til MC Hammer og andet letbenet rap fra 80'erne og frem indeholdt eksplicitte tekster om had til alt fra farvede til "your mothers private parts", gjorde, at man bare rystede grinende på hovedet og dansede med, lettere chokeret over budskabet, men graden af show var ikke til at tage fejl af, og publikum var fuldstændig vilde. Waddy selv var høj i hatten og proklamerede intet mindre end "God speaks through me".

Afslutningen satte et heftigt punktum med et nummer, hvor inspirationen var lige dele nazirock og børnesange, og med bandet dansende i grisekostumer, mens Waddy stagedivede, begyndte et måbende og lattermildt publikum at sive ud fra Klubben.