Cymbals Eat Guitars: Vika, Øyafestivalen

Cymbals Eat Guitars, Vika, Øyafestivalen

Anmeldt af John Fogde | GAFFA

Man skal holde tungen lige i munden, når man er til koncert med Cymbals Eat Guitars. Der er let at finde referencepunkter, der peger på 90'erne (fx Nada Surf og Pavement), men samtidig har bandet en post-rock-tilgang til deres sangskrivning, der gør, at den traditionelle sangopbygning er nedbrudt, omkvæd er sjældne, og sange ofte rives fra hinanden undervejs for at blive bygget op igen på en helt ny måde.

Åbningsnummeret "Definite Darkness" er et fint eksempel på netop dette. Her er strukturen konstant overraskende, der er store dynamiske spring, og tilføjelsen af en pianist i stedet for en anden guitarist giver nummeret nuancer, man ellers ikke forbinder med denne type larmende indie.

Nummeret er som flere andre af sangene til koncerten ikke at finde på bandets debutalbum "Why There Are Mountains" fra 2009, men var blandt dagens højdepunkter og må forventes at dukke op på et kommende album.

Inkluderet er dog "And The Hazy Sky", der åbner debutpladen, og som begynder med et spektakel, der vender tilbage med jævne mellemrum for at afbryde de melankolske passager, der minder om tidlig Death Cab For Cutie. I disse vilde øjeblikke forvandler den ellers så nydelige frontmand sig til en vulkan af energi, der udløser sig i skrig og en noget voldsom behandling af en sagesløs guitar.

Efter disse udgydelser er det derfor en overraskende omgang, når de går videre med "Indiana", som her i langt højre grad end på pladen går over i ren boogie-rock med piano-fills og blues-licks. Det er et af de få relativt ligefremme numre til en koncert, hvor de fire medlemmer af Cymbals Eat Guitars gør, hvad de kan for aldrig at være forudsigelige samtidig med at finde en fin balance mellem kaotisk aggression og subtile nuancer.

Cymbals Eat Guitars kan opleves 15. august på Lades Kælder i København og den 16. august på Train i Århus.