Tivolis Big Band m. Lars Vognstrup, Pernille Rosendahl, Steen Jørgensen, Oh Land og Christian Hjelm:

Tivolis Big Band m. Lars Vognstrup, Pernille Rosendahl, Steen Jørgensen, Oh Land og Christian Hjelm, Tivolis Koncertsal, København

Anmeldt af Nynne Hein Møller | GAFFA

"The Great American Songbook" er en fællesbetegnelse for omkring 500 sange, der er skabt i USA og har levet deres liv igennem en masse fortolkninger, der igen og igen har bevist, hvor slidstærke disse klassikere er. Der er bl.a. tale om titler som "Perhaps, Perhaps, Perhaps", "I Put A Spell On You", "Somewhere Over The Rainbow" og "Mack The Knife". Titler som de fleste nok kan nikke genkendende til, og som det var en fornøjelse af høre fremført af Tivolis Symfoniorkester med assistance fra Tivolis Big Band og ikke mindst de fem markante, danske solister – Pernille Rosendahl, Steen Jørgensen, Oh Land, Christian Hjelm (The Figurines) og Lars Vognstrup (Lars & The Hands Of Light).

At stable en sådan koncert på benene for en enkel aften viser noget om engagementet og ambitionerne hos Tivoli. Heldigvis viste det sig at være arbejdet værd. For kombinationen af de 16 sange, der i den grad kan kaldes klassikere, og fem karismatiske solister var ikke til at tage fejl af.

Karisma en masse
Efter åbningen lagde Lars Vognstrup ud med sin version af "Feelin' Good"; et stort og magisk nummer, som Vognstrup desværre ikke helt formåede at tage op til nye højder. Måske skulle man som publikum bare lige vænne sig til kombinationen af et stort symfoniorkester i en smuk koncertsal med en splejset indie-fyr i front. Vognstrups næste levering "I Put A Spell On You" blev en mere sikker fuldtræffer, hvor han brændte langt bedre igennem og virkelig fik bevist, hvilken vild og karismatisk rocksanger han er.

Og karisma må man sige var i højsædet denne aften – fra alle fem solister. Især Oh Land brændte igennem med sin smukke, klare og lyse stemme, der måske var den mest tro overfor de gamle numre fra en svunden tid, hvor kærlighed bare var uskyldig og naiv. Med sine versioner af "Somewhere Over The Rainbow" og "Perhaps, Perhaps, Perhaps" fik Oh Land i hvert fald bevist, hvorfor hun igen og igen udråbes af landets medier til at være det næste store stjernefrø.

Femme fatale og stramme cowboybukser
Den lyshårede og blide Oh Land fik diva-konkurrence af Pernille Rosendahl, der med sit mørke hår og lang, sort kjole gav lidt mere rå, men stadig afsindig smukke versioner af klassikerne, bl.a. "My Funny Valentine". I dette nummer var der dømt rent femme fatale, og Rosendahl demonstrerede dybere og vildere side af sin vokal, som denne anmelder i hvert fald aldrig har hørt før. Klart et af aftenens højdepunkter.

Ligesom med Vognstrup kunne Christian Hjelms medvirken måske virke lidt spøjs. Forsangeren fra Figurines er kendt for sin skramlede og særprægede stemme, og selvom hans rodede hår, grønne jakke og stramme cowboybukser fik nogle af de ældre damer til at småfnise, beviste han, at han bestemt også havde forståelse for og indlevelse i de gamle, amerikanske klassikere. Både alene med "Night & Day" og i Oh Lands selskab med "In The Still Of The Night" var han til topkarakter.

Anderledes svært var det overraskende nok for en af dansk punk og rocks veteraner, Steen Jørgensen. Ingen tvivl om at Jørgensen har en dragende og unik vokal, men desværre var det som om, at han ikke formåede at matche de store amerikanske sange lige så godt som sine yngre kollegaer. Der var simpelthen mindre swing over hans fortolkninger, og resultaterne blev derfor en smule halvkedelige – selv i en af genrens største klassikere "Mack The Knife".

Jørgensen trækker således en smule ned på den endelige dom over Tivolis fødselsdagskoncert. Den får fire funklende stjerner for sine fortolkninger af klassikerne fra amerikansk sangskats guldalder. Dejligt at få bekræftet, hvorfor netop disse sange kan tåle at blive hørt igen og igen. Og ikke mindst dejligt at få bekræftet, at Danmark er benådet med sangere, der forstår at levere så standhaftige klassikere med et personligt twist.