The DeSoto Caucus feat. Scout Niblett og John Doe: VoxHall, Århus

The DeSoto Caucus feat. Scout Niblett og John Doe, VoxHall, Århus

Århus-gruppen The DeSoto Caucus har de sidste to år givet en række koncerter i Århus Festuge med danske og internationale gæstesolister, i år helt i tråd med festugens tema "Naboer". Og efter en næsten udsolgt koncert tirsdag med gæstesolisterne Howe Gelb, Agnes Obel og ikke mindst Mark Lanegan var der noget bedre plads i salen, da The DeSoto Caucus indtog VoxHall torsdag aften med de mindre kendte gæstesangere, engelske Scout Niblett og amerikanske John Doe. Faktisk var der kun omkring 50 publikummer mødt frem mod det tidobbelte om tirsdagen.

Scout Niblett ****

Scout Niblett åbnede aftenen solo med sin elektriske guitar og to meget afdæmpede og langsomme sange, som nogle gange føltes på nippet til at gå helt i stå, mens de andre gange viste lidt tænder i form af dissonanser og forvrængning på guitaren. Man skulle dog klart indstille sig mentalt på at gå ind i den også fysisk spinkle Nibletts ofte ekstremt lavmælte, men intense univers, men det var det lydhøre publikum - hvoriblandt der i øvrigt befandt sig hele to spædbørn - heldigvis. Den musikalske nuancerigdom steg dog, da The DeSoto Caucus kom ind på scenen og satte lidt mere strøm til Nibletts sange. Konstellationen, der kun havde øvet i to dage, havde valgt at supplere Nibletts sange med lejlighedsvise støjende, punkede udbrud og en bastant rytmesektion med Nikolaj Heyman, der normalt spiller guitar, til at spille trommer i tæt samspil med den vanlige trommeslager Peter Dombernowsky. Det gav et skramlende, upoleret udtryk, som passede fint til Scout Nibletts smertefulde sange og understregede de musikalske associationer til navne som især PJ Harvey, men også - i de lidt mere nedtonede øjeblikke - Cat Power og Lisa Germano.

Midt i sættet fik vi to solonumre. I det første, "Tour Beat Kicks Back", satte Scout Niblett sig bag trommerne og kastede sig ud i et minimalistisk, men effektivt beat og fremførte en tekst, som i sin fulde længde lød: "We're all gonna die / We all know it / We're all gonna die / We don't know it". Lettere bizart og morbidt, men det fungerede faktisk glimrende.

I slutningen af koncerten fortalte Scout Niblett, at det var første gang nogensinde, hun optrådte med et fuldt band. Forhåbentlig er det ikke sidste.

John Doe ****

Efter en kort pause var det tid til den L.A.-baserede sanger og sangskriver med det bevidst anonyme kunstnernavn John Doe. Jeg må tilstå, at jeg indtil for nylig aldrig havde hørt om ham, men han har udgivet en stribe plader, både solo, med det hedengangne punkband X og med bandet The Knitters, ligesom han har været skuespiller i en lang række film og tv-serier og i dag er 56 år.

John Doe begyndte som punker, men er i dag meget tættere på country og rock. Dermed ligger han som udgangspunkt tættere på The DeSoto Caucus' udtryk end Scout Niblett. Ganske som hende lagde han dog også ud med et par solonumre på akustisk guitar, inden The DeSoto Caucus gik på scenen, i første omgang guitarist Anders Pedersen og bassist Thøger Tetens Lund, siden resten af bandet. Denne gang tog Nikolaj Heyman plads bag sin elektriske guitar, mens Anders Pedersen tog fat i sin lap-steel-guitar, som ellers havde ligget urørt under Scout Nibletts koncert. Thøger Tetens Lund spillede på sin specialfremstillede kontrabas, Peter Dombernowsky var alene på trommerne, og Palle Hjorth hamrede vanen tro i tangenterne på både orgel, klaver og keyboard, ofte med åben mund og et fjernt, henført blik.

Konstellationen fungerede fint og virkede meget bedre samspillet end Scout Niblett-koncerten, selvom de to solister formodentlig har øvet lige længe - eller kort - med The DeSoto Caucus. Men John Does sange er også noget mere lige ud ad landevejen både tekstmæssigt og musikalsk. Til tider er de på grænsen af det småkedelige - koncertens sangmæssige højdepunkt var da også et covernummer, Joni Mitchells "A Case Of You" - men de fik mere liv live med The DeSoto Caucus' nuancerede fremførelser, og da John Doe også var ganske velsyngende og veloplagt i front med adskillige underfundige kommentarer, blev også denne gæsteoptræden en pæn succes.

John Doe sluttede af med at rette en varm tak til The DeSoto Caucus, som angiveligt har indøvet 85 sange på mindre end en uge til deres to dobbeltkoncerter i festugen. Jeg stemmer i og håber, at The DeSoto Caucus vender tilbage til Århus Festuge 2011 med nye, spændende gæster.