Poul Krebs & The House Of Songs: Kielgasten, Holstebro

Poul Krebs & The House Of Songs, Kielgasten, Holstebro

Anmeldt af Troels Frøkjær | GAFFA

Der har altid været noget med Poul Krebs og Amerika. Krebs har blandt andet indspillet sin seneste plade i Los Angeles og gentagne gange turneret med amerikanske musikere i mange forskellige konstellationer i Danmark. I aftes på Kielgasten i Holstebro kaldte de sig "The House Of Songs", eller en "musikalsk lejrskole afviklet som stafet-koncert med mig som vært", som Poul Krebs med det kendte skælmske smil formulerede det fra scenen.

Men "The House Of Songs" er også et konkret hus i Austin, Texas, som Krebs har været med til at etablere. Et sangskriverhus for amerikanske og skandinaviske musikere. Siden huset blev etableret sidste år har cirka 25 danske musikere og bands været der og skrevet sange sammen med amerikanske kollegaer, således også Poul Krebs og det århusianske band Leaving A Small Town, som solisterne Poul Krebs, amerikanerne Kevin Welch, Matt The Electrician og Troy Young Campbell havde medbragt som velspillende backing band. Derudover deltog den amerikanske guitarist Scrappy Jud Newcomb i backingbandet, og han var når regnestykket gøres op måske i virkeligheden den, der gjorde allerstørst indtryk. Trods sin stilfærdige tilbageholdende spillestil viste han hvilken fremragende guitarist, vi her havde med at gøre.

Ikke alle i det fyldte Kielgasten var helt med på, hvad aftenen gik ud på, men Poul Krebs har i Holstebro et stort dedikeret publikum, der var stærkt begejstret koncerten igennem og stort set var med på legen, selvom ingen af os havde hørt nogen af de ikke mindre end 21 nye sange før. Det krævede en del af publikum. Krebs takkede da også fra scenen både Holstebro, Kielgasten og arrangør Knud Christensen som allerede i 1989, da Krebs stor set intet publikum havde, havde været stærkt medvirkende til at Krebs byggede et publikum op i Holstebro.

Koncerten forløb som nævnt som en slags stafetkoncert, hvor en ny kunstner skiftevis præsenterede en af sine sange. Der var da også enkelte sange som virkede lidt skitseprægede, og et par stykker som måske bare ikke var stærke nok til hverken scene eller en eventuelt kommende plade, men generelt var det musikalske niveau pænt, selv om koncerten var et godt stykke fra at nå det kunsterniske niveau som Krebs sidst serverede for os med det dansk/norsk/amerikanske band Song Island Revue, som udgav en overset, men virkelig dejlig plade i 2008.

Mest anonyme virkede Poul Krebs' sange, mens både Kevin Welch og den underfundige minibanjo- og trompetspillende  Matt The Electrician begge havde nogle gode skud i bøssen. Men det er sandsynligt, at flere af de andre sange vokser efter at have hørt dem flere gange, men sådan er vilkårene jo, når man præsentere så mange nye uindspillede sange for publikum.

Århusbandet Leaving A Small Town spillede også en lille håndfuld af sine egne sange fra deres debutplade fra sidste år.

Vi fik dog enkelte kendte sange.  For eksempel en akustisk udgave af Krebs- og ikke mindst Henning Stærk-hittet "Sweetheart" med Krebs alene på guitar. En sang, der blev skrevet på Poul Krebs' allerførste dannelsesrejse til Austin, Texas, og som han efter en koncert på Kielgasten forærede til Henning Stærk, der dengang sang kor i Krebs' band.

Poul Krebs havde oversat den meget smukke og stærke "Skyggernes Nat" ("Helmand Blues"), om de ar det kan give at være dansk soldat i krig. Det tror jeg måske Krebs havde været bedre tjent med ikke at gøre. Poul Krebs formulerer sig nu engang langt bedst på sit eget modersmål.

Allerstærkest stod nok det sidste ekstranummer, Kevin Welch's "Patch Of Blue Sky", som findes på "Song Island Revue"-pladen. Den sang er en sand perle.

Alt i alt et spændende musikalsk møde og en dejlig aften på Kielgasten.