Meher & Sher Ali Khan: Global, Nørrebro, København

Meher & Sher Ali Khan, Global, Nørrebro, København

Anmeldt af Torben Holleufer | GAFFA

Det var en fuldstændigt grænseoverskridende aften på Global. Her var rummet omdannet til en rendyrket mahfil, som det hedder hjemme i Punjab-provinsen i Pakistan. Forrest sad man på gulvet og bagved var der anbragt stole, mens alkohol ikke syntes at være tema, hvor imod der var blevet lavet en autentisk og velsmagende chai. Og der sent i ramadanen var der intet mere passende end at se det fornemmeste orkester indenfor stilen Qawwali, brødreparret Meher og Sher Ali Khan og deres fantastiske gruppe. Som kvitterede med den bedste qawwalikoncert undertegnede nogensinde har set. En tour de force ud i kunsten at synge guddommeligt på alle planer, mens rytmen blev sparket afsted af en tablaspiller på et helt eget niveau, og hvor de to harmonium'er, altså håndbetjente blæseorgeler, hele tiden søgte de forsirede melodilinjer over hvilke sangerne med brødrene i spidsen ville sætte af.

Qawwali kan minde om opera. Men en særdeles orientalsk en af slagsen. Der deklameres og synges med en indleven, som handler om at skabe enhed med Allah, via sangens og musikkens styrke, samt ikke mindst gennem ordene, som er skrevet af de store sufipoeter, først og fremmest Amir Khusrau, som levede i 1300-tallet. Qawwali former sig som et digt i melodiform, som synges af en solist, og som gentages af koret, akkompagneret af rytmisk klappen og perkussion, samt af de to harmonium'er, som faktisk ankom med kristne missionærer i sin tid. Ligesom teksterne som oprindelig var på blandt andet persisk, også med tiden er kommet til at handle om kærlighed, selv om det stadig er de religiøse tekster, der er i centrum, eksempelvis den eftertragtede beruselse i det guddommelige.

Stilen blev i nyere tid især berømt via den store sanger, Nusrat Fateh Ali Khan (1948-97), som kom fra Faisalabad, samme sted hvor Meher & Sehr Ali Khan kommer fra. Faktisk er de to ud af samme skole. Og selv om der er kommet rigtigt mange i kølvandet på den gyldne æra, som også talte blandt andre Aziz Mian (1942-2000) og Sabri Brothers, så har eftertiden med qawwal'er som Rahat Nusrat Fateh Ali Khan, Faiz Ali Faiz og andre haft svært ved helt at nå samme niveau. Alle måles hele tiden op ad specielt Nusrat, som var kendt som Shahen Shah (kongernes konge), men faktisk er det min vurdering, at netop aftenens gruppe besidder kvaliteter, som placerer dem blandt de helt store. Og som de spillede i Global på denne aften, leverede de en koncert, som er det bedste qawwali, jeg nogensinde har set. Og jeg har altså oplevet den store Nusrat tilbage i 1993!

Vi fik en hel stribe sange fra det klassiske repertoire, og selv om der var alt for få pakistanske danskere til stede, så gjorde dem der var til stede deres til, at koncerten fik den rette karakter. De ville nemlig komme op igen og igen og strø pengesedler omkring musikerne, som det sig hør og bør, når en speciel tekst blev sunget ekstra rammende, og der var hele tiden anledning til lige det, når Mehers lækre leadvokal affyrede de sindssygt svære improvisationer, hvorefter broren med hænderne på harmoniumet ville supplere med sin herligt skarpe tenor. Hvorefter resten af sangerne ville give deres besyv med.

Koncerten sluttede helt formidabelt med en overdådig og lang solo af perkussionisten, hvorefter vi kunne klappe en forrygende gruppe ud af scenen efter en koncert, der var lige dele verdensmusik på højeste niveau og et besøg i sufikirken, hvor gospel var på programmet og ikke en gik derfra uden at være dybt berørt.