Fallulah: Popkomm, Berlin

Fallulah, Popkomm, Berlin

Fallulah: Popkomm, Berlin

Anmeldt af Martin Hjorth Frederiksen | GAFFA

Blandt de danske kunstnere på Popkomm 2010 er Fallulah på mange måder dén, der er mest interessant for udlandet: Maria Apetri er en ung og charmerende sangfugl med en stor stemme og et varieret udtryk i sangmaterialet. En singer-songwriter med rumænske rødder og angiveligt en baggrund i Balkan-halvøens dansetraditioner. På Popkomm skulle hun så på 30 minutter overbevise et internationalt publikum om det store potentiale, der er at finde på debutalbummet "The Black Cat Neighbourhood" fra februar i år.

Med fire kompetente musikere bag sig entrerede Fallulah scenen med en øl i den ene hånd og en vand i den anden, og de bastante trommer satte gang i titelnummeret fra debutalbummet, der særligt imponerede med et effektivt og simpelt baggrundskor. Herefter trampede hun sangen "Only Human" i gang, og med blandt andet ganske lækkert guitarspil til at akkompagnere hende begyndte hun også at bevæge sig mere naturligt, tage sig til hofterne og slutteligt også at spille tamburin. Der blev løsnet op, og publikum så også ud til at komme bedre med.

Da vi herefter blev præsenteret for en banjodrevet ballade, fik publikum større prøver på, hvor meget Fallulah kan med sin stemme. Herefter opstod der imidlertid nogle småproblemer. Sangerinden måtte indrømme, at hun var syg, men at hun forsøgte at give sit bedste. Kort herefter bad hun (ganske forståeligt!) vagterne smide en højrøstet fan ud, og der opstod en bekymret stemning, der lagde en dæmper på den følgende sang, hittet "I Lay My Head", der ellers skulle have været et trumfkort i midten af sættet.

Sygdommen forklarede, at Fallulah ikke så ud til at kunne give sig hen og bevæge sig så frit og elegant, som hun har for vane, ligesom det ikke gav hendes stemme så frit spil, som man kunne have håbet. Med "Give Us A Little Love" (der sympatisk blev dedikeret til alle dem, der har brug for mere kærlighed) fik vi en lidt mørkere side at se af Fallulah for kort herefter at se sangerinden plus band vende på en tallerken og servere den næsten punkede hyldest "New York, You're My Concrete Lover" med overgivende tekstbidder som "I think this could be love, but I don't know you that well" og "I'll give you everything for the way you make me feel."

Afslutningsvis fik vi – selvfølgelig, fristes man til at sige – singlen "Bridges", der med en effektiv, men lidt ensformig melodi og metaforer om broer kunne have været afslutningen på et eventyr, men i stedet endte med at fremstå stærkest med sin, retfærdigvis, smukke instrumentale del. Fallulah sendte luftkys mod publikum og skyndte sig hurtigt ud før resten af bandet. Hun kæmpede sig bravt igennem trods sygdom, og der blev givet flere prøver på det internationale format, hun er blevet rost for herhjemme. En fin showcase, der altså blev lidt hæmmet af omstændigheder, der ikke kunne gøres noget ved.