Pesteg Dred, SS Say: 1981-85: I Have Seen You Through The Years, Worn By Different Faces

Pesteg Dred, SS Say
1981-85: I Have Seen You Through The Years, Worn By Different Faces

Album / A:larm Music
Udgivelse D. 13.09.2010
Ras Bolding

1981-85: I Have Seen You Through The Years, Worn By Different Faces er titlen på genudgivelsen af to af Martin Halls ældre værker, der nu udkommer samlet på cd – og på cd for første gang. De bliver anmeldt separat her.

Pesteg Dred: Years Of Struggle Against The Lies, The Stupidity And The Cowardice ****
Pesteg Dred var en trio bestående af Martin Hall, Inge Shannon og Per Hendrichsen, fra dengang man kunne finde på, at kalde et album for Years Of Struggle Against The Lies, The Stupidity And The Cowardice (1981, forstås!). Som titlen mere end antyder, så er her tale om unge mennesker, der vil imponere, og hånden på hjertet, så griber de nok om lidt mere, end de kan magte. Musikken tager afsæt i den form for avantgardistisk punkmusik, som Hall også dyrkede med Ballet Mecanique, men hos Pesteg Dred er produktionen knap så skarp, og i passager fornemmer man, at ambitionerne er større end de instrumentale og vokale færdigheder. Når dette så er sagt, så bydes der faktisk på mange gode og opfindsomme idéer undervejs, og kan man leve med, at musikken ikke altid er lige tight, så er her bestemt noget at komme efter. Pesteg Dred leverer et bud på punkmusik, som ligger meget langt fra det traditionelle, og det er ganske modigt, også udgivelsesåret taget i betragtning.

SS-Say: Fusion ******
Året er 1985, og triobesætningen er her næsten den samme som hos Pesteg Dred, dog er Per Hendrichsen skiftet ud med Henrik Möll. Fusion er en ep-udgivelse med tre numre, og nok er der stadig rødder i punk, men lydbilledet er blevet langt mere koldt og elektronisk, delvis med inspiration fra den engelske og tyske synth- og new wave-scene. Men hvor en del af de engelske navne som Gary Numan, OMD, Soft Cell og Ultravox alle befandt sig i kunstnerisk dødvande i netop denne periode, så er de tre SS-Say numre af særdeles høj kvalitet, og den mesterlige Care med de krystalkolde synthesizertemaer og Shannons næsten æteriske vokal er, i disse ører, helt oppe at ringe med det bedste i den genre.