Kings Of Leon
Come Around Sundown

Kings Of Leon: Come Around Sundown

Album / Sony Music
Udgivelse D. 18.10.2010
Lars Löbner Jeppesen

I bund og grund kunne Kings Of Leon snildt have gjort en karriere ud af blot at dyrke det kåde og kopunkede udtryk fra den nu syv år gamle debut Youth And Young Manhood, men målet for de unge sydstatsknøse har aldrig været blot at holde fast i deres publikum. Nej, der skulle vindes nyt land med hver ny plade, både musikalsk og popularitetsmæssigt. Efter en række solide kvantespring spillede kvartetten sig helt op i den store liga med forrige års Only By The Night, hvor der ikke kun var skruet ned for tempoet, men også de før så raserende hormoner. På drengenes nye femte udspil samles der op på den store, selvsikre og professionelle lyd fra de to foregående plader. Der er måske ikke så mange overraskelser på albummet, men det ville sgu have været mere overraskende, hvis bandet bare skulle smide kimen til masseaccepten væk, når det nu er det, de så gerne vil opnå. Det usvigeligt træfsikre album åbnes igen med en oplagt afslutter, i form af den stemningsmættede The End, der følges op af singlen Radioactive, der er et rent skud gospelrock. Begge klassiske eksempler på hvor storslået bandet tør være, for her er ingen snobbede og fine fornemmelser om at skabe hjernemusik. Ud over stepperne og ud til masserne. Pony Up og Mi Amigo er også pletskud, førstnævnte med en kæk guitar-sløjfe og sidstnævnte som en broderlig hilsen til ens bedste ven. Albummets bedste sang er dog Mary, der lyder som noget, John Lennon gerne ville have indspillet under "the lost weekend", og som sikkert har været lige så sjov at lave, som den er at lytte til.