Lars Lilholt
Drømme og Dæmoner

Lars Lilholt : Drømme og Dæmoner

Bog / Lindhardt og Ringhof
Udgivelse D. 21.09.2010
Troels Frøkjær

Den 57-årige Lars Lilholt, der har solgt imponerende 2,3 millioner plader, har skrevet en overraskende selvudleverende selvbiografi om sin musik og sit liv. Lilholt skriver åbent om druk, stofmisbrug, alvorlige psykiske lidelser, ja, sågar om egen utroskab og svigt. Bogen synes skrevet ud fra devisen "tavshed er dæmoni", som forfatteren selv skriver et sted. "Man skal turde lægge sine sorte huller frem i lyset. Derude er deres sugende tyngdekraft ikke så stor, og de bliver lettere at se og nemmere at undgå." Det gør Lilholt modigt i bogen.

"Uden musikken havde jeg aldrig fundet frem til mig selv," skriver den populære sangskriver et sted, og efter at have læst bogen fornemmer man godt, hvad han mener. Lilholt beskriver hvordan han allerede som barn følte sig anderledes og ensom og havde et stort behov for at flygte ind i en fantasiverden. I det han kalder "kælderen under virkeligheden" lavede han teaterforestillinger og film.

Masser af kvinder

Lilholts bog er som hans liv fuld af kvinder. Lilholt fortæller ærligt om, hvordan han har haft svært ved på en ordentlig måde at knytte sig til sine kvinder gennem livet, og hvordan han har haft alvorlige tvangstanker og fobier gennem mange år. Fobier og tvangstanker om blandt andet knive, som tog voldsomt til, når han var uærlig overfor sig selv. Han måtte til sidst søge professionel hjælp og gå til faste samtaler hos en psykiater gennem tre år.

I dag bor Lilholt på attende år sammen med den kvinde, han kalder sit livs kærlighed, kvinden Ninna, med hvem Lilholt har to børn, og sangskriveren har omsider efter eget udsagn fundet ro og fred i sit liv.

"Kald Det Kærlighed" skrevet i stor smerte

Sangen "Kald Det Kærlighed", som efter Lilholts eget udsagn er elsket af den ene halvdel af Danmark og hadet af den anden, blev skrevet i hvad Lilholt selv kalder "ren lidelse, forvirring, afmagt og naiv menneskelig skrøbelighed", i en af Lilholts vanskeligste perioder i sit liv, hvor hans daværende kæreste, Bente, havde smidt ham og datteren ud. Sangskriveren er i dag dybt taknemmelig for den sang. Bente var derimod mindre begejstret: "Nu skal jeg, hver gang jeg hører det lort, tænke på dig, din forbandede skiderik," var hendes afskedsreplik, og den åbenhed er kendetegnende for den verden, sangskriveren lukker læseren ind i. Således får vi også beskrevet, hvordan Lars aldrig blev rigtig tæt med broderen Kristian, trods det, at de sammen spillede i Lars Lilholt Band i ikke mindre end 22 år. Hverken Kristian eller søster Tine Lilholt er længere en del af Lars Lilholt Band.

Den musikalske rejse

Bogen giver et fint indblik i Lilholts musikalske rejse fra hippiebandet Halgrim over folkemusikgruppen Kræn Bysteds til Lars Lilholt Band og "fritidsklubben" Dalton, som han dannede sammen med musikerne Allan Olsen og Johnny Madsen. Her slipper fortællerens mod dog tilsyneladende lidt op, og beskrivelsen af Dalton bliver stort set ved de overfladiske røverhistorier, vi kender fra scenen og gennem pressen. Ærgerligt, at vi ikke kommer lidt mere ind under huden i den sammenhæng. Ligeledes er det bestemt ikke noget plus for bogen, at Lilholt vælger at afbryde sin fortælling igen og igen med tekstuddrag fra egne sange. De tekster kommer til at stå meget nøgne, og det holder de langt fra alle sammen til.

Alt i alt er "Drømme og Dæmoner" dog en velskrevet og læseværdig bog om en populær dansk musikers op- og nedture, om hvad, der har sat sangene i gang, og en ganske klog bog om det vanskelige projekt det er at være menneske.

Køb bogen i GAFFA Shop