Familjen : RECession Festival, VoxHall, Århus

Familjen , RECession Festival, VoxHall, Århus

Svenske Familjen havde fået opgaven at afslutte RECession Festivals første dag på VoxHall. Noget af en udfordring efter Marc Almonds særdeles veloplagte koncert, og rent visuelt var der ikke ret meget at komme efter hos Familjen. Midt på scenen stod en større dj-pult, bag hvilken Familje-overhovedet Johan T. Karlssons sekundant Andreas Tilliander stod placeret med diverse computere, effekter og mikserpult. Foran på scenen stod Johan T. Karlsson, og det var alt.

"It Began In Hässleholm", lød det over højttalerne, og så var koncerten skudt i gang med nummeret af samme titel. Et - bortset fra den netop citerede samplede stemme - instrumentalt og ganske groovy elektropop-nummer, som også åbner Familiens seneste og andet album, "Mänskligheten". Nummeret fik sat gang i dansegulvet, og det blev fulgt op af "När Planetarna Stannat". Her greb Johan T. Karlsson fat i mikrofonen, men desværre druknede hans vokal lidt i musikken, ganske som hans ansigt dårligt kunne ses på den sparsomt oplyste scene. Vokalproblemet fortsatte koncerten igennem og blev ikke bedre af, at Karlsson til tider svingede voldsomt med mikrofonstativet. Vokalen var mikset for lavt ind i lydbilledet, men som det også fremgår af Familjens to album, er Johan T. Karlsson imidlertid heller ikke den store sanger.

Musikken er dog både dansevenlig og til tider ganske fermt skruet sammen med en dyb, metallisk bas som et af de gennemgående kendetegn. Derfor var de følgende numre moderat underholdende, og der var fortsat god bevægelse på dansegulvet, om end en del publikummer så småt begyndte at sive. Stemningen steg lidt, da sangerinden Ninsun Poli kom ind på scenen til "Mitt Bästa" for at synge duet med Karlsson. Hun er heller ikke nogen fantastisk vokalist, men har dog en stærkere stemme end Karlsson og lyste derfor godt op på scenen, hvilket gentog sig, da hun kom tilbage for at synge den fodflytte-venlige "Vinter I April".

Efter tre kvarter sagde Familjen farvel med sit absolut største hit og muligvis bedste sang, den meget fængende "Det Snurrar I Min Skalle". Publikum tog en sidste, energisk tur på gulvet, men herefter var der ikke den store stemning for ekstranummer. En okay koncert, der dog ikke ligefrem vil skrive sig ind i RECession-historien.