We Invented The Night : RECession, VoxHall, Århus

We Invented The Night , RECession, VoxHall, Århus

RECession Festival åbnede fredag klokken 19 på VoxHall med det lokale ensemble We Invented The Night. En gruppe bestående af to guitarister, en bassist, en trommeslager og en pianist på flygel samt en strygekvartet. Gruppen lagde ud med, hvad der skulle vise sig at være et meget langstrakt, minimalistisk og repetitivt nummer, som begyndte meget stille og melankolsk og efterhånden udviklede sig til et støjende klimaks. De dybt vemodige strygere fyldte meget i lydbilledet, og inspirationen fra post-rock-navne som Godspeed You Black Emperor og disses spin-off-band Thee Silver Mt. Zion var tydelig. Et kor på ligeledes ni m/k indtog pludselig scenen, og det gav musikken en ekstra dimension. Smukt, om end ikke voldsomt originalt, hvis man holder dem op imod forbillederne.

Efter cirka 12 minutter var åbningsnummeret forbi, og We Invented The Night fortsatte med yderligere en langstrakt komposition, hvor en af korets sangere sprang ud som lead-vokalist, om end vokalen stadig var mikset forholdsvis langt ned i lydbilledet, ligesom sangeren beholdt sin plads temmelig langt tilbage på scenen. Han viste sig overraskende at besidde en dyb, fyldig og næsten croonende røst lidt i stil med Claus Hemplers, hvilket umiddelbart var lidt af en kontrast til musikken - men samtidig en interessant mulighed for We Invented The Night til at træde ud af forbilledernes skygge. Vi var i hvert fald langt fra Thee Silver Mt. Zion-vokalistens Efrim Menuck karakteristiske jamrende klagesang.

Efter nok et lille kvarter sagde We Invented The Night tak for i dag og forlod scenen. To numre på knap en halv time, med andre ord. Det meste af tiden smuk musik, med generelt lidt for tydelige spor af idolerne. Og så alligevel et spændende vokalarbejde, der peger ud af post-rockens til tider snærende rammer. Det skal blive spændende at følge We Invented The Night.