Toro Y Moi: Venue, Iceland Airwaves, Reykjavik

,

Anmeldt af Simon Christensen | GAFFA

Toro Y Moi er den 23-årige South Carolina-multiinstrumentalist Chaz Bundicks solo-soveværelsesprojekt, som han i 2010 debuterede med på "Causers Of This". Og Airwaves-fredag aften var Bundick i selskab med en trommeslager og bassist på spillestedet Venue (!), der som flere af spillestederne heroppe var stopfyldt og fik fortættede vanddråber til at samle sig på loftet.

Stilistisk er Toro Y Moi forbundet med den familie af aktuelle alternative synthesizerpopbands, der i nutidens litteratur har fået navnet chillwave, men i virkeligheden er en voldsom genrebastard, som har samlet indiekredibile forbilleder. Støjens æstetik, Casio-keyboards, kassettebånds lo-fi og dansabel programmering. Den afgørende forskel for genren er blot, at der er ret mange kunstnere, der befinder sig i dette felt lige nu - og at ret mange af dem har formået at skrue gode melodiske albums sammen i de seneste par år. Til den familie hører også Washed Out, Neon Indian og til dels Ariel Pink.

Hvor Toro Y Mois plade er mere stilren, så var koncerten på Venue (!) mere støjende og havde et par jamstykker på autopilot. Chaz Bundicks trio præsenterede hele fem nye numre, der i opstillingen med tunge basløb og masser af hi-hat på trommerne antydede et skift mod 70'ernes bonede diskogulve - som Whitest Boy Alive tænkt gennem en amerikansk opkomling med producerdrømme og et Casio, i stedet for en Bergen-sangskriver, der er vokset op med en akustisk guitar - frem for mere psychedeliske, krautrock-inspirerede og synth-hook-skabaloner, som prægede og gjorde "Causers Of This" til et godt album.

Til en fest fungerer diskoen dog udmærket, og Chaz Bundick hilste lidt tilbageholdent på publikum og startede sin kontorplads med samplere, pedaler, en lille synthesizer og pads. Generelt var kommunikationen sparsom; reminiscenser af et soveværelsesprojekt, som alligevel har et beat, man kan danse til - og det gjorde det islandske (+danske, tyske m.m.) publikum, både gennem det nye materiale og favoritterne fra debutalbummet som "Minors", "Causers Of This" og ikke mindst "Talamak".

For de fleste vil det være nemmere at stå på albummaterialet, og Chaz Bundick har da også allerede indspillet plade nummer to, men har endnu ikke fundet udgivelsesdato.

Den flydende støjæstetik har ikke optimale lydbetingelser på et spillested som Venue (!), men det flød da. Og chillwave-repræsentanten demonstrerede, hvorfor genrefamilien er et godt alternativ til klubmusikken.