Håkan Hellström
2 Steg Från Paradise

Håkan Hellström: 2 Steg Från Paradise

Album / Universal Music
Udgivelse D. 18.10.2010
Jan Opstrup Poulsen

Er man først ramt af Håkan-bacillen, kan den være svær at slippe af med. Fra sin debut for ti år siden med Känn Ingen Sorg För Mig Göteborg har han med sine stærke refrænsange besunget et liv med den evigt nærende fornemmelse af at være lidt alene i denne verden. Sange om kærlighedens op- og nedture og alle de andre ting, der konstant får os til at stoppe op og tvivle på os selv. Men for Håkan Hellström er livet trods alt en fest, og musikalsk har han alle dage været et festfyrværkeri.

Man kunne måske begynde at tvivle på, om denne drengede charme nu også kunne holde på den lange bane. På forgængeren For Sent For Edelweiss viste Håkan tegn på at blive voksen i sit eget liv, og kan man så blive ved med at lege en drengerøv?

2 Steg Från Paradise tager han udfordringen op med et album i et imponerende opskruet tempo og spækket med helt forrygende melodier. Den snigende fare for at ende i en omgang fortegnede gaderocksange imødegår Håkan Hellström ved at sætte fuldt blus på arrangementerne og vise, at han kan langt mere end at spille iørefaldende refrænsange. Melodierne er dog som altid små hurtigtgående missiler, men denne gang er der masser af dejlig fyld og snurrige vokalarrangementer, og så er det en frygtløst syngende Håkan, der med en lidt hæs stemme giver sangene noget ekstra kant.

2 Steg Från Paradise er en sand melodisk smeltedigel af populærmusikken klassiske dyder tilsat et smittende humør. Der er mesterklasse over Håkan Hellströms femte studiealbum, der sparker ham videre i solsystemet.