Spleen United: Reykjavik Art Museum, Iceland Airwaves

Spleen United, Reykjavik Art Museum, Iceland Airwaves

Anmeldt af Simon Christensen | GAFFA

Med 24 timers koncerten på Københavns Sydhavn, webcam-streaming fra studiet og singleforløberen på sølle syv minutter, "Sunset To Sunset", har Spleen United varmet op til det tredje studiealbum efter 2008-gennembruddet "Neanderthal". Indtil videre tyder det på, at albummet kommer i begyndelsen af 2011, men der er stadig ingen officielle udmeldinger.

Til gengæld tyder de første livstegn på dette tredje album på et skift mod en klart mere hårdtpumpet elektronisk lyd i modsætningen til synthesizer-domineret melodimateriale på det seneste album. Rollerne i Spleen United 3.0 er mere udviskede og kvartettens medlemmer startede alle midt på scenen med at slå an på en varieté af pedaler, controllere, synths og computer på en fælles pult, ligesom alle fire i løbet af numrene spillede percussion.

Kvartetten gav koncert tidligt på aftenen (dog 45 minutter forsinket) på kunstmuseet i Reykjavik downtown, som også er det største spillested på Airwaves. For den islandske festival var fremmødet flot på tidspunktet, også mange af de danske festivalgængere fandt vej for at bakke op og høre nyt, og der var da lige ved at komme gang i dansen på "Suburbia", men derefter faldt stemningen igen til et måbende tilskuer-frem for deltager-niveau.

Spleen United kan ikke beskyldes for at lefle for publikum med et sæt på kun fem numre på 35 minutter med lange instrumentale passager - og deres scenepræsens er dedikeret og indadvendt. Dét bliver fint matchet af skarpt blåt, hvidt og rødt modlys.

Det må være en smagssag, om det nye materiale står distancen, for umiddelbart ligner det et kommercielt selvmord. Til gengæld bliver der åbnet op for eksplosivt klubshow, som sagtens kan udvikle sig til intense liveshows med opstemte publikummer, når det udfoldes i fuldlængde og krydres med gamle hits.

Både singlen "Sunset To Sunset" og den fremragende "Relapse Is My Recovery" stod distancen af de nye numre, måske også fordi de har så tydelige repetative slagsords-agtige omkvæd, mens der gik lidt dødvande i den uendelige "Groundspeed" og den rent instrumentale "Dominator" - til trods for Janus Nevels energiske trommespil og at Kasper Nørlund tydeligt var i stemning dansende rundt i bar overkrop forrest på scenen.

Samlet var koncerten sgu helt okay. Spleen spiller fedt og provokerer med stilvalget, så forventningerne er stadig høje. Men en halv times intest klubshow virker ikke som et vellykket format, når intensiteten drives unødigt hårdt frem af bandet selv og efterlader det internationale publikum lidt i stikken.

Bedøm selv og vær forberedt på flere nye numre, når Spleen United giver koncerter på Vega i København den 30. oktober og på Train i Århus den 5. november, begge dage med Kenton Slash Demon som opvarmning.