jj: Nasa, Iceland Airwaves, Reykjavik

jj, Nasa, Iceland Airwaves, Reykjavik

jj: Nasa, Iceland Airwaves, Reykjavik

Anmeldt af Simon Christensen | GAFFA

Den svenske duo, jj, er mange ting; nærværende er ikke af dem. Elin Kastlander og Joakim Benons optræden på Nasa var helt og aldeles sløv og energifattig. Størstedelen af musikken kørte på backingtrack, og da først Benon entrerede scenen i det tredje nummer, så stod han stort set med ryggen til publikum resten af koncerten og spillede nogle løse fills på guitaren.

Under normale omstændigheder ville det være en detroniserende facon, men med jj er den henslængte attitude og lidt surrealistiske brug af superstenede visuals - for eksempel billeder af hvaler eller fem minutter med Zlatan Ibrahimovich-mål for denne setting usædvanlig - med til at underbygge universet. Et univers, hvor man kan læne sig tilbage og lade minderne spole forbi det indre øje.

jj har udgivet to albums med titlerne "n° 2" og "n° 3" (etteren var en single) i 2009 og 2010, som Pitchfork blandt andre har taget godt imod, og musikalsk blandes en bombende elektronisk produktion med afrobeat, Kastlanders diva-klang og akustiske popmelodier, som det svenske sangskriverbolag i forvejen behersker fint. Højdepunkterne var "Ecstacy", "My Love" og til slut "Me And Dean" og "Let Go", der blev akkompagneret af musikvideoen fra samme, og generelt var koncerten ekstremt tro mod albummaterialet. Men det burde også give sig selv, når det meste materiale afvikles på et langt sammenhængende backtrack, bortset fra sidste nummer som duoen spillede live på en akustisk og en elektrisk guitar.

Den gode detalje var Elin Kastlander, der måske hellere ville chille rundt i den islandske vildmark og vulkanlandskab, men med en sørgmodig klang udtrykte sig fuldt ud både i det dybe og høje register, som fastholdt intensiteten. Iblandt dansede publikum, men mest vuggede de blot til hypnotiserende ballader.

Det blev aldrig magisk, mest fordi duoen ikke udnytter alle livekoncertens virkemidler, men det var til gengæld smukt tilbagelænet.