x
Kira And The Ghost Riders og Straight From The Harp: VoxHall, Århus (turnéstart)

Kira And The Ghost Riders og Straight From The Harp, VoxHall, Århus (turnéstart)

Kira And The Ghost Riders og Straight From The Harp: VoxHall, Århus (turnéstart)

Anmeldt af Ole Rosenstand Svidt | GAFFA

Jeg forstår ikke helt, hvorfor Kira har udgivet sine to seneste album under navnet Kira, men optræder live under navnet Kira And The Ghost Riders, når det (stort set) er de samme musikere, der optræder med hende live og på pladerne, men lad det nu ligge. Kira udgav i hvert fald i sidste måned sit andet, udmærkede album med bandet The Ghost Riders, og torsdag aften havde de så turnépremiere i et desværre kun mindre end halvfyldt VoxHall.

Kira måtte også indlede koncerten ved at opfordre publikum til at gå længere frem til scenen, men folk i salen lystrede heldigvis. Den barfodede Kira lagde forsigtigt ud med den forholdsvis afdæmpede "Copenhagen" fra hendes nye album "Look Up Ahead", og hendes karakteristiske, blues- og soulfyldte, let hæse rockstemme stod klart i lydbilledet. De fire musikere i The Ghost Riders leverede glimrende akkompagnement med de to guitarister Oliver Hoiness og Jarno Varsteds detaljerige, tæt sammenflettede spil som en central del af udtrykket.

Koncerten fortsatte med "Hard Rain" fra Kiras forrige album "The Rail Train, The Meadow, The Freeway And The Shadows", endnu en forholdsvis nedtonet sang, hvor The Ghost Riders formåede at spille både tilbageholdt og aggressivt i samme sang, og det er noget af en kunst.

Udtrykket fik en ekstra nuance, da Kira i "Love Or Desire" selv greb fat i en guitar, og der således var hele tre elektriske guitarer i spil i det tydeligt blues-inspirerede nummer. Og da hun senere gik helt ud på scenekanten, kom der for alvor gang i samspillet med publikum

Sætlisten var ikke overraskende præget af numre fra det nye album, krydret med udvalgte sange fra forgængeren, men kun ganske få sange fra Kiras fortid i Kira And The Kindred Spirits. De nyere kompositioner er gennemgående langsommere og mindre aggressive end numrene fra Kindred Spirits-tiden, men stadig temmelig elektriske, og live fik de ofte lidt mere strøm, eksempelvis på "King's Kitchen" fra det første Kindred Spirits-album "Happiness Saves Lives" fra 2002. Her gik især Oliver Hoiness for alvor til makronerne.

I koncertens anden sang fra samme album, "Save Me", lagde Kira & Co. meget forsigtigt ud, men sangen udviklede sig til et støjende crescendo. "Waiting" begyndte stille, blev undervejs spændingsfyldt og dramatisk, men sluttede igen i ro, og denne afveksling mellem det tilbageholdte og det intense prægede en stor del af koncerten på glimrende vis. Kun ganske få gange var der dømt egentlige up-tempo-sange, og ret beset var det vel kun "Consider This" og "Riders Of The Freeway", der kan tåle denne betegnelse. En behagelig afveksling fra de ellers generelt fine langsommere sange.

Efter kun en time sagde Kira And The Ghost Riders tak for i aften, men de gav dog tre ekstranumre, blandt andet den helt tyste "Wasting My Troubles" med flot, blødt kor fra bassist og keyboardspiller Nicolai Munch-Hansen. Og efter en flot, elektrisk Oliver Hoiness-solo i den politiske vals "Song For The Refugees" sluttede Kira og band med endnu en blues, "Make A Man". Absolut en fin turnépremiere, hvor Kira And The Ghost Riders formåede at være forholdsvis afdæmpede uden at være kedelige, og hvor publikum var lydhøre hele vejen.

Opvarmning: Straight From The Harp ***

Inden Kira And The Ghost Riders gik på, fik vi en halv times opvarmning ved den Berlin-baserede danske duo Straight From The Harp alias sangerinden og tamburinspilleren Lady Lützen og sangeren og ikke mindst mundharpespilleren Jarno Varsted, der senere på aftenen kunne opleves som guitarist hos Kira. Man må sige, at det er et originalt koncept, Straight From The Harp har fundet på: Lutter sang, slagtøj og mundharpe, tilsat synth og programmeret bas og trommer på backtrack. Sangene er lige så minimalistiske som setuppet, og energiniveauet var højt på scenen. Jarno Varsted er en glimrende mundharpespiller, og alt andet ville da også have været utilgiveligt, nu hvor mundharpen udgør så stor en del af udtrykket. Lady Lützens spil på to tamburiner og en triangel - et sjældent anvendt instrument i rocken - var også effektivt, men desværre var de tos vokaler ikke helt så bemærkelsesværdige, og de druknede ofte delvist i lydbilledet. Og så var sangene ikke så stærke, at de kunne bære det minimalistiske udtryk i længden, om end eksempelvis "Rain Rain Down Down" da fænger i nogen grad. En halv time med harpens klang var dog tilpas for mig.

 

Kira And The Ghost Riders og Straight From The Harp fortsætter til følgende byer:

Fre. 22. oktober – Ungdommens Hus, Fredericia
Lør. 23. oktober – Studenterhuset, Aalborg

Tor. 28. oktober – Fermaten, Herning
Fre. 29. oktober – Stars, Vordingborg
Lør. 30. oktober – Lille Vega, København

Køb billetter via GAFFA Live

 

 


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA