Niels Skousen: VoxHall, Århus (turnéstart)

Niels Skousen, VoxHall, Århus (turnéstart)

Niels Skousen blev allerede sidste år berettiget til at modtage folkepension. Heldigvis tyder intet på, at han har tænkt sig at trække sig tilbage, for i foråret 2010 udgav han det glimrende album "Lyt Til Din Coach", som han nu er draget ud for at præsentere på en ganske kort turné på tre koncerter.

Turstarten fandt sted lørdag aften på VoxHall, hvor et forholdsvis lille, men dedikeret publikum i høj grad præget af Skousens jævnaldrende var dukket op. Var solist og publikum i kategorien det grå guld, var bandet det ikke. Niels Skousen har nemlig allieret sig med en stribe fremragende musikere, der alle kunne være hans børn: Guitaristerne Jonas Struck og Rune Kjeldsen, bassisten Jens Hein samt trommeslageren Silas Tinglef.

De fem lagde ud med "Kælderven", en fremragende rocksang med en skarp tekst om skyggesiden af hverdagens tilsyneladende velfungerende overflade, som når en mand pludselig indespærer et andet menneske i en kælder i flere år, eller når en dreng tager et gevær med i skole og skyder vildt omkring sig. Et godt eksempel på Niels Skousens sangskriverpen i det nye årtusinde: Han kommenterer tilværelsens og tidsåndens gåder og absurditeter, men uden den beskhed, som hans kollega Allan Olsen er kendt og elsket for. Han nøjes med at undre sig, med velvalgte gloser. Et andet eksempel er titelsangen fra "Lyt Til Din Coach" med dette skarpe omkvæd: "Tiden er dyr i dag / Hæng på eller fald af / Tjek din standing, tjek din branding / Hvis du er ude på dybt vand / Så lyt til din coach, mand". Pointen er til at tage og føle på.

Niels Skousen var veloplagt i front for sit orkester. Han undlod at spille guitar og kunne derfor koncentrere sig om at synge og gestikulere, og det gjorde han fremragende. Han er bestemt ikke nogen stor sanger i teknisk forstand, og ofte tenderede hans sangforedrag talesang, men til gengæld var han god til at betone sine pointer, så man mærkede følelserne bag, og hans mangeårige fortid som skuespiller fornægtede sig ikke. Ordene kom langt ud over scenekanten.

Fremragende orkester

Bag Skousen brillerede de fire fremragende musikere. Især fik de to guitarister masser af plads, og begge leverede adskillige glimrende soloer, ligesom de fik hevet godt i deres respektive vibratoarme. Rune Kjeldsen skiftede til tider til en mandolin-guitar, hvis høje, hurtigt spillede toner skabte yderligere stemning i musikken, mens Jonas Struck også formåede at frembringe lignende toner på sin elektriske guitar, ligesom han til tider fandt en akustisk guitar frem.

Blandt aftenens mange højdepunkter var "Go'aften Danmark", en hurtig bluesrock-sang i stil med dem, man kan finde på eksempelvis Bob Dylans seneste plader, og en skarp tekst om alle de besynderlige personager, man kan se i infotainment-programmer som dem, sangen er opkaldt efter. Her måtte Skousen dog se kort ned på sine medbragte tekstark, men det skal være ham tilgivet med en så lang tekst, og han er jo som sagt ikke længere nogen årsunge. En anden gylden stund var den helt igennem fremragende "68", hvor Skousen reflekterer over sin og åndsfællernes fortid i ungdomsoprøret noget mere nuanceret og elegant, end Ole Sohn forleden beklagede sin kommunistfortid i landsdækkende medier.

Der blev dog også tid til mere afdæmpede, ligefrem romantiske stunder som eksempelvis "Roser Og Sne" med Skousen alene på scenen sammen med sine to guitarister. Aldeles overbevisende.

Mellem sangene kom Niels Skousen med en del veloplagte bemærkninger, der til tider var mere direkte end hans tekster, eksempelvis en diskret påmindelse om, at vi jo er et land i krig, eller en opfordring til, at køerne bør gå ude på marken frem for at være gemt af vejen i båse. Man må gå ud fra, at han køber økologisk.

Sætlisten bestod næsten udelukkende af sange fra Niels Skousens tre seneste album, som han har udgivet i dette årtusinde efter over tyve års pladepause. Tre fremragende plader, så manglen på ældre sange føltes ikke som noget stort savn. Men naturligvis fik vi klassikeren "Herfra Hvor Vi Står" fra albummet af samme navn fra 1971 udgivet med Skousen & Ingemann, som sidste ekstranummer.

Så kunne man heller ikke ønske sig meget mere. Det skulle da lige være et tangentinstrument, for smukt klaverspil er en central del af Skousens sidste tre album, og til tider savnede man det live, eksempelvis i sangen "Dobbeltsyn". Men så kan man jo gå hjem og høre pladerne, der viser, at Niels Skousen for tiden gennemlever sin anden ungdom.

Niels Skousen kan opleves følgende steder i den kommende tid:

D. 30. oktober, Hvidovre Medborgerhus, Hvidovre.

D. 31. oktober, kl. 21:00, Loppen, København. (Billetter kan købes via GAFFA Live)