Bruce Springsteen
The Promise

Bruce Springsteen: The Promise

DVD / Sony Music
Udgivelse D. 15.11.2010
Lars Löbner Jeppesen

Det kan godt være, at albumsalget er aftagende, men så længe pladeselskaberne bliver ved med at tage gamle klassikere op og give dem den helt store restaurering, med hvad dertil hører af ekstra lir til liebhaverne, ja, så må der tyes til tegnebogen. For fem år siden så vi en fornem jubilæumsudgave af Springsteens Born To Run, og nu er tiden inde til næste udspil i diskografien, Darkness On The Edge Of Town. Genudgivelsen af dette skarpe og ærlige album fra 1978 følges til døren af dokumentaren The Promise: The Making Of "Darkness On The Edge Of Town", der over halvanden time går helt tæt på tilblivelsesprocessen. Via indsigtsfulde arkivoptagelser fra 1976-78 og nye interviews fortælles historien om Springsteen og E Street-banden, der havde fået det helt store gennembrud med forgængeren, men som måtte holde ufrivillig pause, grundet kontraktmæssige problemer. Dette var især et problem for den purunge boss, der havde ild i røven og hovedet og hjertet fuld af sange, der bare ville ud. Så da der endelig blev åbnet op for den kreative proces, sprøjtede det ud med sange. I filmen hører vi blandt andet om overvejelserne omkring, hvilke sange der skulle med, og hvilke der skulle undlades, og det må ikke have været nemt, for dengang var det stort set umuligt for Springsteen at skrive en dårlig sang. Hvilket historien om den kasserede Because The Night vidner om, da den som bekendt blev doneret til Patti Smith og endte som hendes største hit. Alt i alt er filmen, som så meget andet i Springsteens kanon, en særdeles gribende fortælling.