A Storm Of Light: Loppen, København

A Storm Of Light, Loppen, København

A Storm Of Light: Loppen, København

Anmeldt af Joachim Sømark | GAFFA

Selvom A Storm of Light kun har eksisteret siden 2007, er bandets medlemmer – et persongalleri af mere eller mindre sværvægtere inden for deres respektive niche – langtfra novicer, eller har følt den mindste smule fødselsvanskeligheder. Således har bandet allerede lagt navn til tre produktioner: Senest den anmelderroste Forgive Us Our Trespasses fra 2009, og er et klart signal om hvor betydelig Neurosis og ISIS' vidtfavnende indflydelse har været gennem de seneste 10-15 års metalkultur.

Bandets multitasker, Josh Graham, er uden tvivl den kreative drivkraft, og det ses både på godt og ondt. Foruden at være visual artist for Neurosis og Red Sparowes har han selv udarbejdet covers og visuals til albums og tour, samt naturligvis medvirket i den dynamiske proces i A Storm of Light's musikalske univers både som guitarist og forsanger. Desværre falder frugterne ikke langt fra stammen: Forgive Us Our Trespasses er uden tvivl noget fans af post-, doom- og sludgemetal har hørt før, og det er ikke mindst i Josh Grahams personlige (eks-)medlemskaber i Red Sparowes og Battle of Mice at man finder de betydeligste paralleller.

Aftenens koncert var således imødeset i forventning om en fornem udførelse af et stykke håndværk, og forhåbningen om et mere aggressivt og knapt så poleret A Storm of Light.

Det blev dog temmelig hurtigt klart for de godt 30 gæstende publikummer at den knusende hårdhed/råhed hvorved albummets til tider manglende temposkift skulle nedtones, blev for meget: Det kunne lyden simpelthen ikke holde til. De to indledende numre blev således ydmyget af elendige lydforhold hvor både Josh Graham og gæstesangerindens vokal druknede. Lyden blev dog bedre jo længere koncerten skred frem, men kunne ikke ændre det faktum at det var en lydmæssigt uforløst koncert. Tillæggende beviser kunne ses i de atmosfæriske dele af numrene som periodevis trådte frem langt mere kraftfuldt end de hårde, og ikke mindst i en bitter Josh Graham som langede mikrofonen i gulvet halvvejs gennem koncerten. Netop Grahams vokal – som på plade kan virke alt for afslebet og upersonlig – var i høje toner grov og brutal, og det klædte i anmelderens øjne bandet betydeligt.

Når det lydmæssige så er uddebatteret, så spillede A Storm of Light en ganske overbevisende koncert: både "Tempest" og især "Across the Wilderness" fra Forgive Us Our Trespasses blev leveret i fuldgode udførelser hvor selv den kvindelige gæstesangerinde blev lydhør under den tætte lyd. Hvem bandet på europaturneen havde lokket med til Danmark som gæsteoptrædende var uvist, men en god hybrid mellem legendariske Jarboe fra Swans og forsangeren fra Made Out of Babies, Julie Christmas, var hun helt bestemt, og gjorde det fremragende i de få passager hvor hun virkelig trængte igennem.

Det er netop den tungsindige, atmosfæriske melankoli der er bandets styrke, mens de stærke og fængende riffs fungerer fornemt til indkapslingen af denne. Herudover kan nævnes det visuelle show som blev kastet ud over bandet og bagtæppet med hurtigt skiftende og dynamiske billeder, forstærkede den intensive oplevelse af et band der dyrker de mere intelligente og progressive sider af metalmusikken.