Among Relatives og The Malpractice: Musikcaféen, Århus (turnéstart)

Among Relatives og The Malpractice, Musikcaféen, Århus (turnéstart)

Torsdag den 28. oktober var det Spil Dansk Dag, og den blev markeret med dansk musik her, der og alle vegne. Også på Musikcaféen i Århus - et spillested som tidligere på aftenen havde modtaget prisen som "Årets spillested - 4Sound Award" og dermed var blevet 50.000 kroner rigere. På scenen stod københavnske Among Relatives og århusianske The Malpractice foran en forventningsfuld, stort set fyldt sal.

Among Relatives *** (se galleri)

Among Relatives udgav i begyndelsen af året deres debutalbum "This Room", og det var også herfra, hovedparten af aftenens numre stammede fra. Among Relatives er en kvintet med besætningen sang/guitar, guitar, bas, trommer og violin/slagtøj, og det var i høj grad tilstedeværelsen af violinen, der fik Among Relatives til at skille sig lidt ud fra mængden af bands, der spiller moderne rockmusik med et let alternativt præg.

De fem musikere i Among Relatives var ganske habile på deres instrumenter, og Jimmy Andersen gjorde en fin figur som frontfigur med sin forholdsvis dybe og intense stemme, som gav mig visse assocationer til Interpols Paul Banks, selvom nogle af mine med-publikummer mente, han mere mindede om Kasper Eistrup. Det synes jeg nu ikke var så påfaldende. Violinsten Josefine Dalsgaards korarbejde udgjorde en fin kontrast til herrestemmen i front.

Desværre virkede Among Relatives' sange lidt anonyme. Der var gode takter undervejs, især de små guitartemaer, som den nye guitarist Lars Bech stod for, og Josefine Dalsgaards stemningsskabende violin. Men det var først mod slutningen af koncerten, især under det højenergiske up-tempo-nummer "Are You Already Giving Up?", at der for alvor begyndte at ske noget spændende i musikken, og det var også først her, at publikum rigtigt vågnede op. Med sangtitlen in mente er der dog ingen grund til at råde Among Relatives til at give op. Tværtimod skal de bare klø på, og jeg vil råde dem til at lade violinen spille en større rolle i lydbilledet - og forstærke indsatsen på sangskrivningsområdet, så man kan huske lidt mere, når musikken er slut.

The Malpractice ****

Århusianske The Malpractice udgav i mandags deres debutalbum, "Tectonics", og denne aften skulle de give deres første koncert nogensinde. Der var dog tale om erfarne folk: Sanger, guitarist og sangskriver Johannes Gammelby har en fortid som frontfigur i nu opløste I Am Bones, ligesom han er guitarist i Beta Satan, og hans band denne aften bestod af det resterende Beta Satan minus disses vokalist Kåre Hansen: Guitarist Kenneth Andersen (med et imponerende arsenal af pedaler), keyboardspiller Morten Riis og trommeslager Klaus Hedegård. Derudover medvirkede Marybell Katastrophys for- og bagkvinde Marie Højlund som korsanger.

The Malpractice lagde ud med "Agitator", der også åbner "Tectonics". En sang, som begynder forholdsvis blidt med Johannes Gammelbys næsten hviskende stemme i front for pumpende synthbas og stortrommeslag på alle fire slag i hver takt, inden sangen efter et par minutter eksploderer i støjende guitarer, hvæsende synths og hårde lilletrommeslag. Så var vi i gang.

Johannes Gammelby havde forud for koncerten givet udtryk for, at han var en smule nervøs, men han virkede dog ganske selvsikker på scenen, og det samme gjaldt hans særdeles kompetente musikere. Sætlisten bestod af samtlige 11 sange fra "Tectonics", spillet i næsten samme rækkefølge som på albummet. Dermed fik vi altså alt fra den groovy, dansable og falset-sungne "Boss Stallion" og den småvrede "Pop Music" til ballader som "Million Dollar Boy", den langsomt opbyggende "We, The Drowned" og "The Human Condition" og tunge, industrial-påvirkede sager som "Fault Lines" og "Oh, The Irony". I flere af sangene udgjorde Marie Højlunds blide kor en effektiv kontrast til de testosteron-pumpende, teknotiske instrumentplader, der bankede mod hinanden, men hun var også fin på balladerne, hvor hendes vokal flettede sig tæt sammen med Johannes Gammelbys.

Desværre blev Johannes Gammelbys vokal en anelse falsk i visse af de mere aggressive passager, ikke mindst i "Pop Music", men det var kun en mindre mislyd i en ellers glimrende koncert, der sluttede med - som ekstranummer - en gammel kending fra Gammelbys tid i I Am Bones: "Baby, Together We Can Live With Ourselves". Og selvom man kan ærgre sig over, at I Am Bones er fortid, er der al mulig grund til at nære store forventninger til The Malpractice. Og som bonus blev man mindet om, hvor fede Beta Satan egentlig er.

Among Relatives og The Malpractice kan opleves følgende steder:

29. oktober: Kansas City, Odense
30. oktober: Beta, København