Christina Pato: Womex10, DR Byen studie 2

Christina Pato, Womex10, DR Byen studie 2

Anmeldt af Torben Holleufer | GAFFA

Det er sådan på Womex, at man har 45 minutter til at overbevise et publikum, hvor rigtigt mange er delegerede, som arbejder i musikindustrien. Disse ser nysgerrigt på, for at et band spiller på festivalen betyder, at de er sluppet gennem nåleøjet. Nu kommer så den sidste test, som er afgørende. Vælter man huset er chancen for at komme på turné på festivaler over hele verden gode, så det er med dels at tryllebinde sit publikum, ligesom man skal kunne fastholde interessen. Og dropper tiltrækningskraften et øjeblik, vil mange uvægerligt søge mod døren og  tilbud på de andre scener.

Christina Pato forvaltede ikke de 45 minutter så godt. Vi har med en erfaren dame at gøre, som er stolt repræsentant for sin hjemegn. Lokaliteten er Galicien, og her har man fra gammel tid en keltisk tradition i stil med den irske, komplet med instrumenter som sækkepibe. Som i den galiciske version hedder en gaita. Og som Pato i sine bedste øjeblikke spiller på en måde og med så meget luft, at vi nærmest får arabiske triller ud bøjet og strakt. Men selv om vi klart fik momenter af disse isnende øjeblikke, så kunne hun og hendes band ikke nære sig for at divertere med et forløb, som var lidet fantasirigt, som skulle hun absolut give os soundtracket til The Celtic Circle, komplet med oldschool-strygere på keyboardet. Og så kender vi sangen, som består af klagende horn op mod et bagtæppe af beats. Lige lovligt svulstigt efter min smag.

Alligevel var der også momenter, hvor Pato spillede så blændende på sin gaita, at hun næsten blev tilgivet. Specielt når der kom modspil, i stedet for at hun kælent kunne smyge sig ind på sikker grund og give los. Så spankulerede hun stolt rundt på scenen mens tonerne fløj omkring hende, og man forstod, hvorfor hun berømmes så meget for sin plade og evnen til at give los.

Så blandede bolsjer fra Christina Pato, som måske skulle overveje et mere samlet forløb, hvor hun ikke skal sælge så mange udtryk som muligt. For i så fald vil hun få Womex med og sparke døren op til det forjættede festivalland.