x
Kashmir og Striving Vines: Skråen i Nordkraft, Aalborg

Kashmir og Striving Vines, Skråen i Nordkraft, Aalborg

Kashmir og Striving Vines: Skråen i Nordkraft, Aalborg

Anmeldt af Kristian Pedersen | GAFFA

Ta' dem igen, de er jo store! Omtrent sådan skrev liveredaktør Ole Svidt, da han tildelte mig jobbet som Kashmir-anmelder som tredje GAFFA-skribent i år. I øvrigt min fjerde Kashmir-koncert i 2010. Firkløveret har siden udgivelsen af "Trespassers" 1.februar spillet utallige jobs på både spillesteder og festivaler i ind-og udland, og de aktuelle Exit-Sessions er imødeset som det værdige punktum med koncerter i Aalborg, Århus og København. Turnestarten i Aalborgs gamle kulkraftværk beviste, at Kashmir ér store og stadig blandt landets absolut stærkeste livebands.

Striving Vines (****)

Kashmir har til lejligheden udpeget sit eget opvarmningsband blandt adskillige håbefulde talenter. Vinderne er Århusianske Striving Vines, der i foråret albumdebuterede med "Can't Win Them All". Det er ganske naturligt numre derfra, der fylder den syv numre lange setliste.

Det er nærliggende at tro, der er en vis ærefrygt forbundet med at være udvalgt til at skulle supporte Kashmir, men det lader ikke umiddelbart til at skinne igennem. De fem drenge går ihærdigt til værks og bliver fornuftigt modtaget af publikum.

Jonas Møller i front synger både klart og godt med sin lyse stemme, der sine steder slår over i let vovede fraseringer. Ellers er det begrænset, hvor meget bandet distancerer sig fra albummet og tør spille mere udfordrende kort. 

Alligevel formår Striving Vines at præsentere en ganske fin opvarmningstjans, og at drengene rummer rigeligt talent, er lige så klart og tydeligt som de neongrønne bogstaver, der lyser fra scenen.   

Kashmir (*****)

Præcis klokken 21 indleder Kashmir sin mere end to timer lange koncert med den klaverbårne ballade "Danger Bear". Fra start er Henrik Lindstrand særdeles velspillende på sine tangenter, og da svenskeren på en hårdtrockende udgave af "Kalifornia" fører an på guitar, står det allerede klart, at Kashmir i aften er leveringsdygtige i bred variation.

Kasper Eistrup er som vanligt i hopla og synger fremragende, men det er i lige så høj grad Asger bag trommerne, Mads på bas og førnævnte "Henke", der stråler af overskud og leverer veludført samspil. Hertil skal også indskydes en rosende bemærkning for Skråens fint balancerede lyd.

Visuelt har bandet droppet de efterhånden karakteristiske pile og det hængende baggrundsbanner, og erstattet det med en stor animationsskærm med varierede visuals og eksperimenterende artwork. En fin måde for Kashmir til at få yderligere afløb for deres grafiske lyster, men også en glimrende lejlighed til at ledsage hvert enkelt af de i alt 22 numre forskelligt.

Vi får en aggresivt spillet live-premiere på "The Indian" med fire vokaler, der går direkte over i den stille, smukke "Mom In Love...", der efterhånden også er sjælden gæst på landets koncertsteder. De markante skift i tempo er gennemgående flere steder undervejs.

Bemærkelsesværdig er overgangen fra de to "The Good Life"-numre "Miss You" og "It's OK Now" til maskinelle, beskidte "Surfing The Warm Industry" samt springet fra "Rocket Brothers" til "The Cynic", der afslutter det ordinære sæt fornemt.

Den største mangel, specielt i koncertens første del, er en højere grad af løssluppenhed fra dele af salen. Det lugter i perioder lidt af torsdag og arbejdsdag i morgen, og det lægger desværre en dæmper på stemningen, men smitter heldigvis ikke synderligt af på det velspillende band.

Med de to første ekstranumre, "Bring Back Superman" og "Leather Crane", kommer Kashmir rundt om materiale fra alle deres seks plader. Førstnævnte grundlægges af en lang intro fra Asgers trommer, men vækker lidt overraskende ikke umiddelbart den helt store genkendelse i salen. Det gør derimod "Leather Crane", fra debutalbummet "Travelogue" (fra 1994), der er fremragende leveret med lange soloer og humoristisk anført af Kaspers rablende tekst.

Sidste omgang af ekstranumre byder på mundharmonika på "The Aftermath" og animerede vildfarne pile som visuel ledsager til "Still Boy", inden vi lister ud i natten med den uudgivne kending fra P3's Det Elektriske Barometer, "Splittet Til Atomer".

Selvom publikum periodevis skulle ruskes op, fastholdt Kashmir gnisten gennem 22 numre, der varierede fornemt i både tempo og alder, uden én eneste mærkbar forbier. Hertil kom et par nye og meget sjældne numre i live-sammenhæng ligesom spektakulær grafik og lys gav flere numre nyt liv.

De af jer, der har koncerterne i Århus og eller København til gode (hvad enten det er jeres første eller fjerde Kashmir-oplevelse i år) går utvivlsomt en dejlig oplevelse i møde.

 

 


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA