Darwin Deez med flere: Hilfiger Denim LOUD, Lille Vega, København

Darwin Deez med flere, Hilfiger Denim LOUD, Lille Vega, København

Anmeldt af Zenia Menzer | GAFFA

Det var en storsmilende og imødekommende Darwin Deez, der med sine tre amerikanske følgesvende trådte på scenen for delvist at give deres bidrag til lanceringen af Tommy Hilfigers nye duft, LOUD, delvist for selv at opnå omtale. Fredag aften viste det sig, hvorfor der har været så meget hype omkring bandet, da der med melodiøse og farverige sange blev skabt en varm og livsbekræftende stemning i spillestedet. Med aftenens optræden virkede det som om, Lille Vega blev mindre og mere intimt end normalt, hvilket bl.a. blev foranlediget af den bløde og behagelige vokal. Nærheden var dog også fysisk, da bandets frontmand sprang ned blandt publikum og vrikkede lidt rundt med sin guitar, inden han igen tog plads på scenen, hvor sange som "Radar Detector", "Constellations" og "Bad Day" skabte beatet under publikums fødder og glimtet i deres øjne.

Charmerende synkrondans og rap blottede bandets selvironiske og humoristiske side

Publikum fandt dog hurtigt ud af, at de fire knægte ikke kun var kommet for at spille og synge, men også for at danse, og adskillige gange under koncerten blev instrumenter og mikes lagt væk for at give plads til bandets trang til bevægelse og humoristiske udskejelser. Samples så forskellige som Enyas "Orinoco Flow", Rage Against The Machines "Testify" og Beyonés "Single Ladies" blev spillet, mens der blev danset synkrondans på scenen, hvilket ikke kun aktiverede folk på gulvet, men også var stærkt underholdende at se på. I forlængelse af dette bevægede flere af bandmedlemmerne sig ud i en hjemmelavet rap, der fik løftet stemningen yderligere, og som også bidrog til den komiske stemning, da der pludselig blev kastet håndtegn og leget med Deez' udtryk. De små indslag var velplacerede, men det var dog tæt på at være i overkanten, da bandet for tredje gang smed, hvad de havde i hænderne for at optræde med deres koreografiske indslag, for selv om drengene ikke har så meget plademateriale i ryggen endnu, har de nok til at afholde en times koncert, uden at det nødvendigvis bliver nødt til at transformere sig til et cirkus.

Så langt gik det dog heller ikke, og blandingen af dans og musik fungerede på en måde, der både holdt publikums øjne rettet mod scenen og øregangene smurt med Darwins honningsøde vokal, der understøtter bandets dynamiske og samtidig enormt tilbagelænede lyd.

LOUD blev lanceret gennem massive toner, men alligevel nåede aftenen aldrig helt til toppen

Hele aftenen var en lancering af Tommy Hilfigers nye duft, LOUD, som han netop ville gå gennem musikken og det rockede udtryk for at bringe til opmærksomhed, og Hilfiger forstår at promovere sig selv på en måde, så han ikke blot fremstår som endnu et varemærke, men en decideret stil. Men selv om Hilfiger og LOUD dannede centrum om aftenens begivenhed og i bogstaveligste forstand stod skrevet på væggene, var der også fokus på musikken, som var repræsenteret af amerikanske og danske bands og dj's.

Dj's som Lauren Flax, Clasixx samt danske Fredski og Dan M var bl.a. at finde bag mikserpulten, men selv om de forskellige dj's var med til at holde pulsen i gang mellem koncerterne på scenen, nåede aftenen aldrig den nightclub-stemning, der nok var intenderet. Et af de bands, der faktisk var tættest på at opnå club-fornemmelsen, var danske Giana Factory, men selv om det rent kvindelige band gjorde sig bemærkelsesværdigt med deres eksperimenterende og skæve elektroniske lydmiks, fik de fremmødte ikke sved på læben under denne optræden, der til tider fremstod en anelse monoton.

En ting, der også var med til at tynge stemningen, var den aflyste koncert med Asteroids Galaxy Tour, som var en af aftenens headlinere. Forsanger Mette Lindberg skulle efter sigende have beskadiget sin stemme, så hun ikke kunne synge, og det danske bands udeblivelse var ikke kun med til at forkorte aftenens program, men også gøre det en smule mindre interessant, og trods flere udmærkede musikalske præstationer vågnede Lille Vega aldrig rigtigt op til det arrangement, der efter navnet at dømme skulle have blæst taget af stedet. Beklageligvis nåede de fremmødtes puls aldrig rigtigt op på samme stadium som lydniveauet, der primært via bassen egentlig var ganske massivt.