Thomas Brunstrøm og Peter Krogholm : Pop og Passion – U2 med danske ører

Thomas Brunstrøm og Peter Krogholm
Pop og Passion – U2 med danske ører

Bog / Byens Forlag
Udgivelse D. 27.10.2010
Kristian Bach Petersen

Der er svært at være uenig i, at U2 i dag er, hvis ikke ligefrem det største, så blandt de største rockbands i verden og et band, der har en appel, der går ud over evnen til at smække nogle gode vers og omkvæd sammen.

Det er dét, der danner basis for "Pop og Passion – U2 med danske ører", der med dansk vinkel og gennem essays og interviews med en række danske fans, kendte og mindre kendte, forsøger at vise, hvad det er, der er så ganske særligt med U2.

Det er klart mest interessant, når U2's univers har markant betydning i det liv, deres fans lever. Derfor er bogens stærkeste kapitler også der, hvor man går under huden på bogens deltager. Som når politikeren Kamal Qureshi kobler sit fødeland Pakistans løsrivelseskamp fra England med den irske ditto, som U2 beskriver det i "Sunday Bloody Sunday", og når præsten Jens Moesgård Nielsen fortæller om sit brug af U2-tekster i sine prædikener og forholder sig til den religionskritik, man også finder hos bandet.  Her fornemmer man, at U2 er noget ud over det sædvanlige. Det er også sjovt at læse kongen, eller er det direktøren, af god (forretnings)karma, Hummels Christian Stadil, kalde Bono for "lidt hellig".

Der er mere anekdotepræg over kokken Henrik Boserups historier fra fester med Bono & co eller journalisten Thomas Kristensens tur over Nordsøen for at hente et remix af "Even Better Than The Real Thing". Jovist er det da skægge nok historier, men de er ikke vanvittigt interessante for andre mennesker og vigtigere, det er ikke unikke U2-historier. De er rockanekdoter, alle andre bands og fans kan lire af, og viser ikke, hvorfor U2 er noget helt ud over det sædvanlige.

Bogens mere musik-proffe indspark, ved blandt andre musikekspert Henrik Marstal, anmelder Per Reinholdt Nielsen og tidligere Roskilde Festival-general Leif Skov er gode, men giver ikke specielt meget indsigt i U2s dybere lag. Ja, de er nogle flinke fyre. Nej, de er nok ikke helt så gode i dag, som de var for 15-20 år siden. Og ja, U2 betyder en masse for en masse mennesker.

Ud over de personlige historier er der en kort, men meget fin gennemgang af samtlige U2-albums til dato, gennemgang af store øjeblikke i karrieren og en udmærket og grundig diskografi.

Bogen er udformet rigtig lækkert og er en rigtig flot coffee table book, og dette er både godt og skidt. Gorm Valentins billeder fra U2's koncert på Roskilde i 1982 er, sammen med den tilhørende tekst, et af bogens fedeste stykker, ligesom billedecollagen fra Jens Moesgårds rockgudstjenester med kopibandet Die Herren i kirkerummet er rigtig flot og stemningsfuld. Til gengæld er der også alt for mange, virkelig flotte, men overflødige billeder af de interviewede danskere. 5-6 sider billeder af coach og forfatter Pernille Melsted, der poserer i en Trabant, på en mark og sammen med hvide blomster, ville være fint, hvis det var et avis eller Ud og Se-portrætinterview med Pernille Melsted, men det handler altså mest om U2 her, og så virker billederne mere distraherende og fylder alt for meget, lige meget hvor lækkert de er lavet.

Alt i alt, får man med "Pop og Passion – U2 Med Danske Ører" en rigtig flot og lækker bog og en udmærket introduktion til et exceptionelt band, men med et indhold, der er lidt for tyndt og ikke rigtig bringer læseren så meget nærmere på, hvorfor det er, U2 er verdens, måske, største rockband, også i Danmark.

Køb bogen i GAFFA Shop